Přestože byl uplynulý rok pro většinu e-commerce hráčů velmi náročný, Skladonu se podařilo navýšit obrat o 23 milionů korun na celkových 144 milionů, vyexpedovat zboží do 170 zemí světa a rozšířit své distribuční centrum o více jak polovinu na aktuálních 16 tisíc čtverečních metrů. Letošní rok chce jedna z nejrychleji rostoucích technologických firem střední Evropy věnovat primárně akvizici zahraničních zákazníků a také přípravám na chystanou expanzi, jejíž realizaci má v plánu následující rok. Skladon tak míří k naplnění své vize zajistit klientům možnost pozemního „next day“ doručení napříč celou Evropou.
Kompletní outsourcing logistiky, neboli fulfillment, je pro obchodníky v době zvyšujících se cen energií, průmyslových prostorů i personálních nákladů stále častějším prostředkem, jak optimalizovat své výdaje. Svědčí o tom mimo jiné čísla společnosti Skladon, která ve svém mošnovském distribučním centru přijala minulý rok téměř o 60 procent více kusů zboží než v roce předešlém. Aktuálně tak z pozice jednoho ze tří největších poskytovatelů fulfillmentu v Česku obstarává logistiku pro více než 50 středních a větších obchodníků.
„Poslední roky byly pro celou e-commerce scénu extrémně dynamické a každý z nás se tak musel více než kdy jindy zaměřit především na zefektivnění svých služeb. Ve Skladonu jsme se kromě toho soustředili také na jejich maximální individualizaci směrem ke klientům, pro které je spolehlivý a přizpůsobivý partner nyní důležitější než kdy jindy. Rok 2022 byl v mnoha směrech výzva, zároveň nám ale ukázal, že jdeme správným směrem a že obchodníkům přinášíme službu, která jim umožňuje rychle a jednoduše optimalizovat své náklady a přizpůsobit se tak vypjatějším obdobím. Navzdory okolnostem se nám tak podařilo navázat spolupráci i s několika dalšími mezinárodně úspěšnými značkami, což vnímáme jako velký úspěch,“ komentuje rok 2022 Konstantin Margaretis, CEO a spoluzakladatel Skladonu.
Světové značky důvěřují fulfillmentu
To, že je fulfillment stále častěji vnímán jako efektivní řešení také v očích středních a velkých firem, dokazuje Skladon širokým portfoliem klientů z řad e-shopů oblíbených nejen u nás, ale i ve světě. Logistiku totiž zajišťuje např. české sportovní značce Kilpi či společnosti Skinners, která se svými unikátními ponožkoboty uspěla i za hranicemi. Kromě Spojených států má za sebou totiž také úspěšnou expanzi na německý trh, kde se o dodání koncovým zákazníkům stará stejně jako v České republice právě Skladon.
Vedle již stávajících spoluprací navázala společnost v roce 2022 i několik dalších, momentálně tak poskytuje své služby také značce Pepperfield či Wolt. Několik tisíc metrů mošnovského distribučního centra využívá od minulého roku také Sportisimo, kterému Skladon zajišťuje expedici zásilek do kamenných prodejen po celém Česku, Slovensku, Rumunsku, Maďarsku i Bulharsku.
Nárůst zboží si vyžádal rozšíření prostorů
Balení, skladování a distribuci zásilek téměř do celého světa řídí Skladon ze svého distribučního centra v Mošnově, který se kromě přímého vstupu na nákladní letiště pyšní od minulého roku také novým terminálem kombinované dopravy napojeným na silnici, železnici i letiště. Vzhledem k rostoucí poptávce navázal Skladon na růst z minulých let a rozšířil své distribuční centrum o dalších 6000 čtverečních metrů. Mošnovský sklad se tak během posledních tří let rozrostl o více než 200 procent na aktuálních 16 tisíc čtverečních metrů. I přes zvyšující se zájem klientů, a tedy i množství odbaveného zboží, se Skladonu daří dlouhodobě udržovat přesnost ve vychystávání objednávek na vysokých číslech, v minulém roce to bylo konkrétně 99,94 procent.
Kromě rozšíření skladových prostorů se společnost v minulém roce soustředila také na personální růst. Celkem tak rozšířila kapacitu svého týmu bezmála o 100 procent, a to z 51 stálých zaměstnanců na 100 pracovníků. Navýšeny byly také možnosti integrací na e-shopové platformy a marketplaces, došlo k rozšíření portfolia produktů stávajících partnerských dopravců i k navázání spolupráce s několika dalšími.
Cílem jsou klíčové evropské trhy
Pro rok 2023 má Skladon jasný cíl, kterým je intenzivní cílení a akvizice zahraničních klientů, a tedy i pečlivé přípravy na plánovanou expanzi, kterou firma chystá realizovat v roce 2024. Vizí společnosti je vybudovat evropskou síť fulfillmentových center a obsloužit tak evropské země v rámci služby next-day delivery, tedy doručení do druhého dne prostřednictvím ekonomické pozemní dopravy. Firmě, která se již potřetí v řadě umístila v žebříčku Technology Fast50 společnosti Deloitte, by měl k realizaci těchto cílů pomoci i nový obchodní ředitel Jan Baláš se svými zahraničními zkušenostmi. Pro Skladon představuje výstavba distribučních center na dalších klíčových trzích způsob, jak se během příštích několika let transformovat z mladé české firmy do logisticko-technologické společnosti celoevropského formátu.
„Pro úspěch neexistuje žádné univerzální pravidlo. Ve Skladonu se nám však dlouhodobě vyplácí stavět potřeby klientů na první místo a zároveň se dokázat rychle a obratně adaptovat na měnící se situaci na trhu. Vnímáme, že naše služby mají silný potenciál nejen v Česku, ale i za hranicemi, je však potřeba důkladně zanalyzovat, který zahraniční trh dokáže momentálně z našeho produktu maximálně profitovat. Expanze je velmi náročný byznysový krok, který vyžaduje čas a trpělivost, nechceme proto nic uspěchat. Jedině dlouhodobě zdravá a fungující firma může dále růst,“ dodává Margaretis.