Společnost Gekkon International, která je provozovatelem e-shopu www.eulift.cz a distributorem manipulační techniky značky Heli, plánuje uvést na český trh autonomní manipulační techniku značky Heli. V ČR už několik dodavatelů AGV vozíků různých značek působí, Gekkon International však věří, že tuzemský trh zaujme kvalitou a příznivou cenou, které bude dosaženo díky sériovosti výroby.
Od svých klientů má již Gekkon International poptávky po autonomních vozících, protože automatizace logistiky je jasný trend přinášející do skladů efektivitu a úspory. „Cena lidské práce postupně roste, proto dnes přemýšlejí nad automatizací i menší společnosti, které by to dříve možná ani nenapadlo. Návratnost investice kolem jednoho až dvou let je pro firmy příznivá, protože si uvědomují, že manipulanta by platily stále, zatímco autonomní vozík, který ho nahradí, se za určitou dobu zaplatí, navíc může dělat takřka bez přestávek, neonemocní, nemá dovolenou a při práci nedělá chyby,“ vysvětluje Radoslav Řípa, jednatel společnosti Gekkon International. „Pracovníků ve skladech je nedostatek a mzdové náklady na ně rostou. O zájmu o AGV vozíky proto nepochybuji, což mi potvrzují i naši zákazníci, kteří chtějí jednoduchou, efektivní a bezporuchovou autonomní techniku s rychlou dobou návratnosti.“
Podle Radoslava Řípy se autonomní vozíky vyplatí jak ve velkých flotilách, tak i v menších společnostech, které mají ve skladech jen dva nebo tři vozíky. „Logističtí manažeři si někdy myslí, že automatizace se vyplácí jen velkým distribučním centrům a podobně. Není to tak. Nemá smysl tam, kde byl jen jeden autonomní vozík a musel by být vyčleněn člověk, který by mu u počítače přiřazoval úkoly. Ale všude jinde, kde je implementace této techniky vhodná, tedy hlavně při opakujících se činnostech ve skladech, se automatizace může vyplatit. V tomto směru je samozřejmě potřeba analýza, které efektivitu pro daný sklad prokáže nebo vyvrátí,“ konstatuje Radoslav Řípa a dodává: „Říká se, že automatizace je vhodná pro opakující se činnosti. Když se ale nad tím člověk zamyslí, tak těch opakujících se činností je většina.“
Gekkon International s 20procentním růstem obratu
Rok 2022 společnost Gekkon International hodnotí velmi pozitivně. Oproti roku 2021, který byl pro firmu extrémně dobrý, zaznamenala obratově zhruba 20% nárůst. „Máme spoustu menších i velkých zákazníků, kteří si v loňském roce vzali po jednom až dvou vozících na testování s tím, že v případě spokojenosti změní částečně nebo plně flotilu na naši značku. Očekáváme tedy letos vysoký zájem o techniku značky Heli. Letošní nárůst teď nejsme schopni přesně predikovat, ale věříme, že bude velký,“ uvádí Radoslav Řípa. Doplňuje, že v roce 2022 firma prodala zhruba 80 % elektrických lithiových vozíků.
Monitoring spotřeby elektrické energie
V letošním roce se Gekkon International soustředí také na projekt monitoringu spotřeby elektrické energie, který byl představen koncem roku 2022. Jeho cílem je odhalit možnosti úspor a následně dosáhnout výrazných úspor díky správnému využívání a ukládání energie. K řízení využívání energie bude Gekkon International nabízet Heli power systém, který bude řídit spotřebu energie firem. „Vloni jsme tento projekt zahajovali pilotní fází, dnes už máme zákazníky, u kterých jsme energii začali měřit a na základě výsledků měření regulovat,“ uvádí Radoslav Řípa.
Předpokládá, že do dubna spustí Gekkon International fotovoltaickou elektrárnu na střeše svého sídla v Pardubicích. Takto získaná energie bude sloužit například k nabíjení baterií manipulační techniky a firemních vozů. A další novinka: Gekkon International letos uvede na trh vozíky s fleet managementem.
Sodíkové baterie podpoří elektromobilitu
A závěrem jedna zajímavost. „Před několika lety se jako o výrazném trendu mluvilo o lithiových bateriích, teď se za trend označuje vodíkový pohon. Dnes už víme, že se vyvíjejí nové baterie například na bázi sodíku. Možná budou kvalitnější, ale hlavně budou dle všeho levnější. Vše ukáže čas,“ míní Radoslav Řípa. Cena lithiových baterií před dvěma lety výrazně klesla, což se projevilo v cenách vozíků, tedy i ve zkrácení doby návratnosti investice.
Manipulační technika, včetně té automatizované, se stává ještě dostupnější. „V automobilovém průmyslu budou první sodíkové lithiové baterie. Technologická revoluce není za dveřmi, ale je tady. Dnes se všichni tváří, že elektromobilita je slepá ulička, ale za rok zde mohou být tisíce cenově dostupných elektrických aut, nicméně budeme zjišťovat, že máme málo nabíječek,“ uvádí Radoslav Řípa. „Dnešní růst technologií je exponenciální. Nevíme, co bude za rok. Jestli budou baterie kvalitnější a levnější, změní se mnohé,“ doplňuje Andrea Orlová, výkonná ředitelka společnosti Gekkon International.