Pane Baláži, když jsme spolu loni touto dobou mluvili naposledy, byl jste odpovědný za celé portfolio společnosti Prologis v Česku a na Slovensku. Na konci minulého roku přibyl do vaší pracovní náplně také maďarský trh. V čem se tyto trhy podobají a v čem jsou naopak rozdílné?

Martin Baláž

Martin Baláž

Jako senior viceprezident a country manager pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko je zodpovědný za portfolio společnosti na těchto třech trzích. Dohlíží na veškeré její leasingové a stavební aktivity, stejně tak na činnost v oblasti správy nemovitostí a projektového managementu a vede investiční projekty i proces pronájmů místních parků. Do společnosti Prologis nastoupil v roce 2014.

Martin Baláž (MB): I když se jedná v mnoha ohledech o země kulturně odlišné, tak z developerského hlediska v nich najdeme výrazně více podobností než odlišností. Zákaznické portfolio v Maďarsku se podobá tomu, jaké máme na Slovensku nebo v Česku. A mnoho klientů zároveň zvažuje Maďarsko jako jednu z alternativ, pokud chtějí být ve střední Evropě a zároveň realizovat logistiku směrem k jižní Evropě.

Technické standardy (související s realizací průmyslových staveb – pozn. red.) jsou na Slovensku a v Maďarsku také velmi podobné, vlastně i díky podobnému klimatu. A stejně jako slovenský trh je i trh maďarský soustředěný primárně okolo hlavního města, tak jako to bylo kdysi i v České republice.

Co se týče odlišností, a soustředím se teď na pohled naší společnosti, tak v Maďarsku je v portfoliu Prologisu více výrobních firem než v Česku. Naše české i slovenské portfolio se soustřeďuje primárně na logistické a e‑commerce společnosti. A jelikož je maďarský trh obecně více soustředěn na lokální spotřebu, tak v tamních developerských společnostech také máme výrazně více lokální konkurence než na Slovensku i v Česku.

Být odpovědný za tři středoevropské trhy je jistě náročné, v čem spočívají výhody faktu, že je tato zodpovědnost soustředěna v rukách jednoho člověka?

MB: Všeobecně asi možnost širokého využití našich „knowledge“. Pro společnost je klíčové sdílení našich vědomostí a zkušeností, protože právě Česko patří mezi naše nejúspěšnější trhy. Máme rekordně vysokou obsazenost, máme rekordní nárůst nájmu, proto bychom naše poznatky rádi implementovali i v Maďarsku. A Maďarsko podobně jako Slovensko patří v rámci Prologisu mezi menší trhy a my vidíme, že synergie, které vzniknou symbolickým propojením těchto zemí na úrovni Prologisu, jsou velké.

Znamená to, že Prologis má ambici svůj podíl na maďarském a slovenském trhu výhledově zvětšit?

MB: Pro nás jako Prologis je primární kvalita před kvantitou. Je důležité být nejlepší, ale nechceme být za každou cenu největší a mít co nejvíce metrů čtverečních průmyslových ploch. O hodně důležitější je mít kvalitní portfolio v největších městech, kde je soustředěna spotřeba, kde je soustředěn trh. A když budou příležitosti expandovat v těchto regionech, tak budeme růst.

Vaše kariéra zaznamenala loni další posun. V čem se loni posunul Prologis?

MB: Nerad bych vnímal svoji práci přes kariéru, myslím si, že to by úplně správné nebylo. Mým cílem a cílem Prologisu je vytvářet takové prostředí pro kolegy ve firmě, aby se každý z nás mohl dál rozvíjet a vzdělávat. A zároveň vytvářet prostředí, v rámci kterého mohou být zaměstnanci hrdí na to, pro jakou firmu pracují. Uskutečnili jsme průzkum, jak jsme jako zaměstnanci zapálení pro naši práci, v angličtině máme pro to termín „engage“, a dosáhli jsme úrovně 90 procent. Cílem Prologisu je vytvářet takovou kulturu, kde všichni kolegové mohou být k sobě otevření, upřímní, kde panuje „feedback atmosféra“. A mým cílem je, aby každý náš zaměstnanec chodil do práce rád. To je mnohdy možná důležitější než samotný byznys.

Lze srovnat velikosti, význam a specifika slovenského, českého a maďarského trhu s průmyslovými nemovitostmi s trhem polským, kde Prologis patří rovněž mezi nejvýznamnější hráče?

MB: Celá střední Evropa je v rámci celosvětového portfolia Prologisu relativně malým trhem, celosvětově již Prologis překonal hranici 100 milionů metrů čtverečních. Nedá se tedy říci, že by polský trh byl nějaký gigant v porovnání s například tím českým. Naším cílem je tedy rozvíjet celou střední Evropu jako region, aby byl vhodnou alternativou pro zahraniční investory. Takže jestli si potom vyberou Česko, Polsko, Maďarsko, Slovensko, jsou věci druhořadé – pro nás je důležité, aby celý region byl dostatečně atraktivní.

Ještě bych dodal, že v každé zemi se soustředíme na ty nejlepší lokality. V Česku je to jen Praha, Brno a Plzeň. Na Slovensku jen Bratislava, v Maďarsku jen Budapešť a v Polsku jsou to města typu Varšavy nebo Wroclavi. Budujeme portfolio tak, aby bylo atraktivní pro ty nejlepší investory.

Portfolio Prologisu mělo v Česku na konci roku 2022 rozlohu přes 1,3 milionu metrů čtverečních. Zároveň lokální obsazenost budov společnosti během čtvrtého čtvrtletí loňského roku dosáhla rekordně úrovně 99 procent. Ve kterých lokalitách nyní nabízíte k okamžitému užívání volné plochy a jaké možnosti ke skladování můžete svým klientům nabídnout?

Anna Jůzová

Anna Jůzová

Coby manažerka leasingu a zákaznické zkušenosti Prologisu v Česku se zaměřuje na nájemní aktivity ve stávajících tuzemských parcích společnosti a přímo spolupracuje se zákazníky i zprostředkovateli pronájmů. Pracuje především s neobsazeným portfoliem a je prvním kontaktem, na který se obracejí zájemci o skladové prostory. Do společnosti Prologis nastoupila v roce 2018 na pozici asistentky pro pronájem.

Anna Jůzová (AJ): Naše aktuální portfolio je, co se skladů týče, obsazeno zcela, velmi vysoká obsazenost je i u kancelářských ploch, které máme v našich parcích rovněž rozsáhlé, především na západě a východě Prahy. V Ostředku jsme začali stavět dvě spekulativní haly o celkové rozloze zhruba 33 500 metrů čtverečních a během zhruba půl roku je můžeme klientům nabídnout. Naším cílem je obě obsadit do konce tohoto roku. A připravujeme nové lokality, rozhlížíme se zejména v Praze, Plzni a v Brně, kde vnímáme, že je poptávka největší a rostoucí.

Ceny nájmů rostou velmi rychle a dosahují výše srovnatelné s Německem, okolí Prahy patří dlouhodobě k trhům s nejomezenější nabídkou volných prostor. Zachytili jsme náznaky obav z nadnárodních společností působících i v Česku, že by se jejich centrály mohly rozhodnout přestěhovat z českého trhu jinam. Obáváte se této možnosti?

MB: Neobáváme a máme k tomu několik důvodů. Rád bych upozornil, že bychom měli porovnávat porovnatelné: Konkrétně Praha by snesla porovnání s městem typu Mnichova a tam jsou nájmy stále vyšší než v Praze a rostou podobným tempem. Samozřejmě, když porovnáme nějakou „béčkovější“ lokalitu v Německu s „áčkovou“ lokalitou v Praze, tak ano, Praha bude dražší a je to tak v pořádku. Praha je nejlepší trh v Česku.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.