Chápeme‑li správně aktuální reference o činnosti Yusen Logistics, je kromě standardních přepravních služeb zahrnujících leteckou, námořní a silniční přepravu vaší doménou kompletní optimalizace celého logistického řetězce. Vašim partnerům jste schopni poskytovat nejužší možnou formu partnerství modelem 4PL. Co to znamená v praxi?

Díky za tuto otázku, optimalizace dodavatelských řetězců je totiž skutečně doménou Yusen Logistics. Ovšem bez znalostí detailů a zákonitostí standardních služeb, jak říkáte, si dovedu představit jako poměrně obtížné dodavatelské řetězce optimalizovat. Totiž to praxí nabyté know‑how je klíčem k tomu, jak na příležitosti daného řetězce nahlížet. Poskytujeme našim zákazníkům možnosti, jak lze jejich řetězec řídit. Všechno začíná detailní analýzou. Pokud chcete ovlivnit výsledek, musíte řídit proces. Abyste mohli proces řídit, musíte rozumět tomu, co je jeho cílem.

Když se tedy zaměřujeme na cíl, následuje simulace možných variant nastavení jak fyzického toku zboží nebo dílů, tak toků sdílení dat včetně billingu mezi zúčastněnými stranami a hledá se způsob prosazení té ideální. Je třeba si uvědomit, že různí zástupci zákazníka (stakeholdeři) mají odlišné motivy a (byznysové) potřeby. Je obvyklé, že v rámci řízení procesu optimalizace dochází k významným změnám na straně klienta a tomu je třeba přizpůsobit jeho očekávání, strategii a fázování celé implementace.

O optimalizaci samotné můžeme hovořit jako o neustálém vyhodnocování sledu návazných procesů a jejich pozitivního vlivu na výsledek. Dost to souvisí s fenoménem kaizen, který je v případě Yusenu, dá se říct, kódován v naší DNA. Těžištěm poskytování 4PL tedy není logistika samotná, ale management a řízení změn. Zpětná vazba našich zákazníků nám říká, že 4PL služby jsou aktuálně nejefektivnější cestou ke snižování nákladů.

Svoboda a flexibilita pro zákazníky

Kontraktujete na některé druhy služeb subdodavatele, nebo všechny zajišťujete vlastními silami?

Jsou to právě svoboda a flexibilita, které našim zákazníkům poskytujeme. Spočívají jednak ve faktickém přístupu a zároveň v porozumění a řešení požadavku daného klienta.

Je obvyklé, že Yusen Logistics jako 4PL může z pověření, tedy mandátu klienta koordinovat více 3PL providerů a tím přebírá kompletní optimalizaci celého dodavatelského řetězce. Disponuje‑li klient takto „mandátovaným“ dodavatelským řetězcem, může si chtít vybírat své 3PL subdodavatele. Yusen je potom v pozici tzv. leading logistics providera (LLP = 4PL), který je zodpovědný za řízení svěřených 3PL subdodavatelů, prostřednictvím kterých celý řetězec spravuje. Máme ovšem i situace, kdy je Yusen Logistics nejen v roli LLP, ale zároveň poskytuje i dílčí subdodávky různých standardních logistických služeb. Mimochodem i nákup 3PL dodavatelů může být předmětem poskytování 4PL služeb našim klientům. Co je však zásadní, že mezi oběma společnostmi je vytvořena vzájemná závislost na úspěchu zvolené strategie, pracují na bázi partnerství a vzájemné důvěry.

Hlavním přínosem 4PL přístupu je především nezávislý pohled. A to jak na fyzický řetězec, tak na data a možnost identifikovat reálné dopady zefektivnění procesů ve vazbě na snížení ekonomické zátěže v daném řetězci. Jinými slovy, není záměrem Yusenu jako LLP za každou cenu realizovat dílčí logistické (3PL) služby. Fakta a analýzy nás spolu s naším zákazníkem dovedou k tomu, kdo, kde a za jakých podmínek má každou z dílčích 3PL subdodávek daného řetězce realizovat.

Lze uvést příklad toho, jak může být časově a organizačně náročná optimalizace toku jednoho druhu komponenty z jednoho konce světa na druhý?

Je obvyklé, že požadavkem klienta je zaměřit se na celý segment komponentů nebo zboží pro optimalizaci uceleného end‑to‑end řetězce. Podstatná je totiž míra nákladů, kterou má daná optimalizace za cíl uspořit. Čím větší je objem zboží v daném řetězci a rozsah samotného řetězce (např. potřebných druhů přepravy a dílčích služeb), tím více je příležitostí pro odstranění zbytečných nákladů. Příprava těchto projektů je minimálně v řádu měsíců. Platí pravidlo, že nalézt shodu v jednání se všemi zástupci zákazníka je obecně stejně časově náročné jako samotná implementace.

Pokud bych měl být konkrétnější, tak na příkladu optimalizace již existujícího globálního end‑to‑end dodavatelského řetězce řekněme v oblasti automotive nebo farmaceutického průmyslu, kde na jednom konci jsou desítky dodavatelů v zemích původu a na druhém výroba v několika evropských zemích, bude analytická fáze a ověřování různých variant reprezentovat zhruba tři měsíce. Bavíme se o intenzivní spolupráci a zapojení klienta. Prosazení té ideální, fakticky ověřené varianty je individuální záležitostí ze strany klientů a naše role je v této fázi čistě konzultativní ve smyslu podpory ztotožnění nebo řekněme srozumění jednotlivých interesovaných osob s dopady řešení.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.