Jak v úvodu setkání v Rudné u Prahy upozornil jednatel společnosti Toyota Material Handling CZ Jaroslav Žlábek, tři stroje představené během květnového setkání Moderní technologie s Toyotou byly první „živou“ veřejnou ukázkou konkrétní manipulační techniky na vodíkový pohon v České republice (je vhodné dodat, že konkurenční společnost Still svůj vodíkový čelní vozík představila v Praze veřejně jen o několik dní později, a například firma Linde má za sebou v Česku několik referenčních testů).

Hlavní filozofií společnosti je maximální efektivita, jíž má napomáhat mimo jiné vize Zero Muda, tedy nulového plýtvání (japonské slovo muda znamená odpad). Svými řešeními Toyota MH podporuje trendy udržitelnosti a na pozadí zrychlujícího technologického vývoje aktuálně zdvojnásobila svoje investice do vývoje. Jaroslav Žlábek také připomněl, že Toyota Material Handling Europe podpoří jako oficiální partner pro manipulační techniku Letní olympijské a paralympijské hry v Paříži v roce 2024.

Zatímco v současnosti má dodavatel japonské manipulační techniky a intralogistických řešení v evropských provozech 300 vozíků s pohonem na vodíkový článek, letos uzavřel kontrakty na další stovky vozíků.

Vodíková řešení na setkání představili specialisté Toyoty MH Michal Škaloud a Aleš Selix. Zatímco v současnosti má dodavatel japonské manipulační techniky a intralogistických řešení v evropských provozech 300 vozíků s pohonem na vodíkový článek, letos uzavřel kontrakty na další stovky vozíků (jen pro britský supermarketový gigant Asda to je 450 kusů manipulační a skladové techniky, pro specialistu na logistiku chlazeného a mraženého zboží STEF 109 kusů skladové techniky a pro Ahold Delhaize v Nizozemsku 30 kusů).

Související

Další kontrakty jsou rozjednány a Toyota MH počítá s tím, že v dohledné době bude v Evropě provozovat okolo 1600 vozíků s vodíkovým článkem. Výhradním dodavatelem palivových článků s kapacitou 0,5 kg až 1,8 kg je pro Toyotu společnost Plug Power. Na vodíkovou technologii jsou technici Toyoty MH schopni uzpůsobit 90 procent nabízených strojů.

Vodíkové technologie u dalších dodavatelů

Jen několik dní po akci Toyoty MH se v Praze konal workshop spole­čnosti Still ČR, na němž kromě ­ukázky provozu robotického vozíku Still Pacs, prezentace moderního intralogistického řešení pro nábytkářskou společnost Ahrend a příkladových ukázek využití nejmodernějších bezpečnostních systémů experti Stillu prezentovali také možnosti vodíkové technologie. Produktový manažer Still ČR Václav Jung kromě jiného představil úspěšný projekt pro společnost Carrefour ve Vendin‑Le‑Vieil v severní Francii, kde je v provozu flotila 137 skladových vozíků Still na vodíkový pohon (FM‑X 14, CX‑20, EXU‑S 20). Na ploše 58 tisíc metrů čtverečních je zde na paletách uloženo až 16 tisíc různých artiklů – především nápojů, potravin a drogerie, distribuce probíhá do přibližně 360 poboček. V provozu jsou zde tři plnicí stanice, každý rok zde ušetří 300 tisíc kWh.

Vodíkový vozík značky Still na akci Orange Day Still v Praze
Foto: Filip Hubička

Společnost Linde představila vodíkový vozík mj. na letošním veletrhu LogiMat. „V porovnání s bateriovým řešením, jež v současnosti využívá mnoho firem ve snaze snížit svoji uhlíkovou stopu, má vodík i další výhody. Palivový článek má průměrnou životnost 10 tisíc hodin, což je podstatně více než u klasické Li‑Ion baterie. Vede si proto lépe i v posuzování životního cyklu,“ popisuje Jáchym Jarník, technický specialista produktové podpory Linde MH. Společně s Jiřím Ulbrichem z mateřské společnosti Kion Group představili technologii palivových článků od Linde MH na pražském Sustainability Summitu. Linde MH letos začala vyrábět svůj vlastní palivový článek s napětím 24 V a spustila také nový pilotní projekt. V bavorském Aschaffenburgu společně s partnery vytvořila kompletní vodíkové řešení pro 21 vysokozdvižných vozíků.

Vodíkový vozík značky Linde druhý zprava na letošním veletrhu LogiMat.
Foto: Filip Hubička

Mezi hlavní výhody využití vodíkových palivových článků patří podle Michala Škalouda nezávislost na elektrické síti a vysoká provozuschopnost na jedno naplnění palivového článku – v každém případě vystačí na osmihodinový nepřetržitý provoz, mnohdy i o několik hodin delší. Naplnění článku trvá u toho největšího s kapacitou 1,8 kg tři minuty, u toho nejmenšího s kapacitou 0,5 kg jednu minutu. Životnost palivového článku je 10 let (například u li‑ionové baterie je životnost více než 5000 nabíjecích cyklů během osmi let, u olověné baterie je to 1200 cyklů za méně než pět let). Zájemcům v Česku Toyota nabízí referenční návštěvu v jednom z provozů v Evropské unii. Termín dodání palivového článku je aktuálně 26 týdnů.

 

Aleš Selix návštěvníkům květnové akce předvedl zapnutí a vypnutí vozíků, oproti jiným pohonům trvá „náběh“ zhruba 20 sekund. Samotná obsluha vozíků je jednoduchá, v základu identická jako u vozíků s jinými pohony a neklade na pracovníky v ničem vyšší nároky. Palivový článek je uložen v silném litinovém odlitku sloužícím jako ochranný sarkofág v místech, kde je u elektrických modelů umístěna baterie.

Experti Toyoty MH připomněli, že existují tři základní typy vodíkové infrastruktury: stlačený vodíkový plyn dodávaný tahačem (funguje tak pracoviště FM Logistics ve Francii), parní reforming (štěpení) zemního plynu a výroba zeleného vodíku na místě elektrolýzou (vyžaduje investice dop elektrolyzéru napojeného na fotovoltaické články).

O vodíkové technologii může podle specialistů Toyoty MH uvažovat ideálně provozovatel flotily 50 až 100 vozíků ve vícesměnném provozu, kde odpadne nutnost výměny nebo dobíjení baterií. Významnému evropskému logistickému pracovišti s flotilou 100 vozíků vodíkovým pohonem (z toho 30 čelních) tak klesla spotřeba elektřiny o 60 tisíc kWh měsíčně – počet kusů manipulační techniky mohl zredukovat o 25 procent. Pracoviště ročně vyprodukuje o 297 tun oxidu uhličitého méně než dříve a jeho roční náklady klesly o 201 600 eur.

Při rozhodování o tom, jestli investovat do vodíkové technologie, je vhodné také zohlednit, zda vodíkem mohou být v daném provozu na daném místě napájena i nákladní nebo osobní auta či autobusy, nebo zda je možné vodík energeticky využívat i pro vytápění budovy.

Pořizovací náklady na vozíky nebo flotily s vodíkovým pohonem jsou nyní násobně vyšší než u jiných pohonů. Samotný vodíkový článek například do čelního vozíku Traigo 80 stojí okolo 25 tisíc eur a desítky milionů korun je nutné investovat do infrastruktury. I proto odborníci očekávají, jak se k této problematice postaví stát, zda přistoupí k možnosti dotování této technologie (v úvodním rozhovoru tohoto vydání o tom hovoří i obchodní ředitel společnosti Linde Material Handling ČR Pavel Osička).

Partnery Toyoty MH v oblasti vodíkových technologií v Česku jsou společnosti Air ­Products, APT, Devinn a 3D Chemoprag. Květnová akce Toyoty MH „Moderní technologie s Toyotou“ měla podporu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Samotná obsluha vozíků je jednoduchá, v základu identická jako u vozíků s jinými pohony a neklade na pracovníky v ničem vyšší nároky.

Související