Silniční nákladní doprava sehrává zásadní roli pro pohyb zboží mezi zeměmi a regiony v rámci Evropy. Zejména střední Evropa slouží jako strategická křižovatka obchodních cest spojujících západní Evropu s východní a jižní částí kontinentu.
Sektor silniční nákladní dopravy se proto stal základní složkou dodavatelských řetězců ve střední Evropě. Řada průmyslových odvětví závisí na systémech dodávek just‑in‑time a silniční doprava poskytuje pružnost potřebnou k efektivnímu splnění těchto požadavků. Od výroby až po maloobchod zajišťuje silniční nákladní doprava dostupnost zboží prakticky na všech místech.
Samotná silniční nákladní doprava je také většinou důležitou součástí dopravy multimodální. Železnice a vodní cesty zvládnou velké objemy přeprav, ale kamiony umožňují svážet zboží do multimodálních uzlů pro překlad a rozvážet je do dalších míst.
Firmy trápí nedostatek řidičů, o profesi není zájem
Ovšem silniční doprava v Evropě čelí řadě závažných problémů. Vedle přetížených silničních sítí, které jsou následkem nedostatečných investic do dopravní infrastruktury, patří mezi hlavní bolesti dopravních a logistických firem především nedostatek řidičů nákladních vozidel.
„Celá branže se potýká s nedostatkem profesionálních řidičů, a protože se jedná o demograficko‑společenský problém, ani výhled do budoucna v tomto směru není nijak pozitivní,“ vysvětluje situaci Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.
Jak se v Dachseru vyrovnávají s nedostatkem lidí za volantem? „K řidičům našich smluvních dodavatelů se chováme s takovou péčí a respektem, jako by to byli naši zaměstnanci,“ vysvětluje Jan Polter politiku firmy. „Snažíme se o dobrou komunikaci tak, abychom jejich náročnou profesi usnadnili. Nabízíme jim stabilitu a práci v příjemném prostředí.“
Celá branže se potýká s nedostatkem profesionálních řidičů, a protože se jedná o demograficko‑společenský problém, ani výhled do budoucna v tomto směru není nijak pozitivní.
A Jan Polter dále upozorňuje, že situaci by napomohlo snadnější zaměstnávání cizinců. Měla by se snížit administrativní náročnost celého procesu přijímání zahraničních pracovníků a měly by jim být vytvořeny lepší podmínky pro oborové vzdělávání. „Například ADR zkoušky pro řidiče u nás není možné složit v jiném jazyce než česky,“ upozorňuje Jan Polter.
Stále nejsou dokončeny potřebné dálnice
Překážkou je také nedokončená a nekvalitní dálniční síť v České republice a nedostatek odpočívek pro nákladní vozidla. Doprava není z důvodu nedostatečné kvality a kapacity plynulá ani na dokončených dálničních tazích. Nedokončené úseky dopravu po České republice zpomalují a komplikují, jsou zde často kolony a nehody. „Naše Dachser pravidelné linky ale přesto musí jezdit na minutu přesně. Komplikace způsobené nekvalitní dálniční sítí nám proto velmi znesnadňují naše plánování,“ říká Jan Polter.
Podobně vidí situaci ve společnosti ESA logistika. „Nedokončená dálniční síť je problém a má za následek zpožďování přeprav a obecně nižší efektivitu dopravy jako takové,“ vyslovuje názor Svatopluk Úředníček, provozní ředitel ESA logistika.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později