Poptávku po službách projektové logistiky, tedy přepravy nestandardních a často nadrozměrných zásilek, vyvolaly globální ekonomické změny způsobené covidem, růstem cen a dalšími faktory. Ty narušily dodavatelské řetězce a projevily se rychlými změnami cen námořní dopravy. Řada firem zjistila, že i přes levnější výrobu v Asii změnily rostoucí náklady na přepravu zboží celou ekonomiku tohoto obchodního modelu a odrazily se ve snížení ziskovosti nebo dokonce ztrátě. Offshoring již často není nejvýhodnější variantou, na popularitě naopak získává nearshoring, tedy obchodní strategie spočívající v přesunu části práce do blízké země.

Polská zkušenost

Ve společnosti ESA logistika Polska stála za vznikem nové služby přesouvání celých průmyslových výrobních linek poptávka jednoho z jejích klientů, který viděl možné výhody umístění svého provozu v Polsku. „Za normálních okolností by situaci pravděpodobně řešil otevřením zcela nové provozovny a nákupem nového výrobního zařízení, přičemž by současně uzavřel továrnu v původní zemi. Po analýze logistických nákladů na přemístění, kterou jsme mu poskytli, se však rozhodl přesunout stávající továrnu ze Singapuru do Polska,“ vysvětluje Justyna Błoch, marketingová manažerka společnosti ESA logistika Polska.

Související

Pro úsporu provozních nákladů byla celá výrobní linka nejprve přesunuta do běžného „áčkového“ skladu, přestože standardně se těžké stroje a větší technologická zařízení skladují v halách s průmyslovými jeřáby a mnohem vyššími stropy. Nicméně díky zkušenostem se speciálními a velkorozměrovými přepravami pracovníci firmy bezpečně umístili prvky celé linky do standardního skladu.

„Vykládka veškerého zařízení trvala od května do prosince. Během této doby bylo na ploše o rozloze něco málo přes 3500 metrů čtverečních vyloženo 120 nákladních vozidel a 14 námořních kontejnerů. To vyžadovalo použití nejen jeřábů, ale také speciálního válečkového systému, těžkých, sedmitunových vysokozdvižných vozíků a zvedacích systémů na bázi pneumatických kleštin,“ popisuje objem zakázky a použité zařízení Justyna Błoch.

Nejlehčí přepravovaný prvek vážil 100 kilogramů, zatímco největší a nejtěžší byly hřídele papírenských strojů o hmotnosti 30 tun. Ty vyžadovaly zvláštní péči i po samotné komplikované vykládce. Jejich přeprava byla zajištěna na dvou speciálních podpěrách. Při skladování musely být zajištěny proti vybočení pomocí dalších dvou podpěrných bodů dodaných pro tento účel vyrobenou dřevěnou konstrukcí.

Analýza, plánování, realizace

Přestože i jiné společnosti nabízejí dílčí služby podobného charakteru, v tomto případě vznikla unikátní služba umožňující navíc i uskladnění a případnou repasi vybraných zařízení před instalací do nových prostor. Je poskytována „na klíč“ včetně analýzy, plánování a realizace. Umožňuje využití kompletního rozsahu dopravních služeb od letecké, námořní, říční až po klasickou pozemní přepravu. Umí si poradit s paletizovanými i nepaletizovanými náklady, a to včetně nadrozměrných dílů, i pokud jde o citlivá zařízení. S tím souvisí též volba vhodných manipulačních prostředků – jeřábů a vysokozdvihů. Služba zahrnuje i vyřízení celních, pojišťovacích a dalších administrativních požadavků.

Související