Nemyslím, že by rozvoj e‑commerce nějak zvlášť přispíval k ochraně životního prostředí, o které dnes slýcháme ze všech stran a ve všech možných souvislostech. Sám jsem ovšem někdy v době covidu zjistil, že více než dekádu starý a zároveň o polovinu levnější (ve srovnání se současnými výrobky) model žiletek, který mně bohatě stačí, neseženu nijak jinak přes e‑shop. Takže objednávání zboží přes e‑shop využívám nejméně třikrát čtyřikrát do roka, k balíčku žiletek tedy přiobjednám z onoho e‑shopu domů také další kosmetické zboží.

Myslím, že i kdybych sám sebe přesvědčil, že nechat si doručovat zboží až domů (nebo do výdejního místa, doručovacího boxu) je nehledě na úsporu obyčejná zpovykanost, stejně už takhle alespoň občas budu nakupovat vždy. Nehledě na to, že už tady byly a kdykoliv mohou znovu nastat situace, kdy jsme za možnost využití této „zpovykanosti“ náramně vděční.

Nedílnou součástí našeho světa je a vždy bude neustálý přesun zboží a materiálů. Společnosti a v nich konkrétní lidé, kteří chod dodavatelských řetězců pomáhají zajišťovat na národní i mezinárodní úrovni, si lámou hlavou nad tím, jak přepravy a skladování zboží optimalizovat tak, aby se spálilo co nejméně nafty, protopilo co nejméně plynu či elektřiny a spotřebovalo co nejméně dřeva, papíru a plastů na výrobu manipulačních jednotek a obalů.

Jakými novými postupy a nástroji lze konkrétně co možná největší udržitelnost provozu e‑shopů a doručování zboží zajišťovat, popisují v naší pravidelné rubrice Pohledem odborníka Ivo Velíšek z DoDoDiana Bosáková z online supermarketu Košík.cz.

Udržitelná logistika obecně patří mezi velká témata společnosti Dachser. Generální ředitel Dachser Czech Republic Jan Pihar ve velkém rozhovoru popisuje nejen to, co toto heslo znamená v dennodenní praxi, ale i roli digitalizace, automatizace a souvislosti těchto aktuálních trendů s rozvojem zaměstnanců.

A o nejnovějších technologiích, využívaných v logistice pro e‑commerce, píše podrobně kolega Pavel Toman.

Související