Technologicko-logistická společnost DoDo v roce 2023 doručila více než šest milionů objednávek a dosáhla svého dosud nejvyššího obratu ve výši přes 1,5 miliardy korun. Pro DoDo v minulém roce jezdilo přes 2600 kurýrů a 1200 vozů v 88 městech napříč šesti evropskými zeměmi. Firmě se v loňském roce podařilo úspěšně etablovat na německém a rakouském trhu a vybudovat silný management pro celý DACH region. V segmentu online potravin se DoDo stalo nejvyužívanějším rozvozcem v Evropě.

Společnosti DoDo se v roce 2023 podařilo i navzdory pokračující vypjaté ekonomické situaci a poklesu e-commerce překonat čísla z předchozího roku, navýšit obrat o 20 procent na 1,53 miliardy korun a odbavit více než 6 milionů objednávek. Firma zároveň dokázala meziročně navýšit hrubou marži o 39 procent, a to primárně díky dalším pokrokům v efektivním využívání vozového parku, zahuštění rozvozové sítě a optimalizaci provozních procesů na nových trzích.

V nejrušnější den DoDo napřič trhy rozvezlo celkem 29 075 objednávek, denní roční průměr se pak pohyboval kolem 16 400. O plynulý chod všech logistických procesů se kromě více než 2 600 kurýrů staralo také 240 zaměstnanců v kancelářích napříč vývojem, provozem, obchodem, financemi, personálním a marketingem.

Meziročně vzrostl také počet měst, ve kterých DoDo na šesti evropských trzích působí, a to ze 76 na 88. V rámci těchto měst firma operovala ve 14 různých segmentech trhu od potravin přes elektroniku a drogerii až po léčiva. Největší meziroční nárůst napříč všemi evropskými trhy vykázal segment potravin, ve kterém se DoDo stalo nejvyužívanějším rozvozcem v celé Evropě. Mezi nejznámější klienty DoDo patří Tesco, Košík, KFC, Billa, Albert, drogerie Rossmann, lékárny Dr. Max či Benu, ale třeba i sportovní řetězce Decathlon a Hervis nebo řetězce se spotřební elektronikou Electro World a Nay.

Expanze do nových segmentů

Firma reagovala také na neustále rostoucí zájem o rychlé a přesné doručení v den objednání a v loňském roce zavedla jako první same day delivery do dalších nových segmentů jako sport (Decathlon), elektro (Electro World, Nay), nebo DIY (Mountfield). V klíčovém segmentu rozvozu potravin navázalo DoDo partnerství s řetězcem Billa, pro který zajišťuje doručování potravin z nového e-shopu. Rozšířila se také například spolupráce se sítí lékáren Dr. Max, v rámci které DoDo začalo po velkém úspěchu v Praze a Brně nově nabízet možnost expresního doručení i obyvatelům Ostravy a okolí. Napříč Rakouskem a Německem se pak společnosti podařilo navázat či posílit spolupráce se značkami jako například Bringmeister, Lazy Heroes či Bookbot.

„Ačkoliv se segment e-commerce potýkal i v loňském roce s celkovým poklesem, podařilo se nám dosáhnout signifikantního růstu a dále pokračovat v expanzi na velké západní trhy. Úspěšně jsme se etablovali na německém a rakouském trhu a vybudovali silný management tým pro celý DACH region. Silný závěr loňského roku naznačil, že bychom se v e-commerce letos mohli dočkat opětovného růstu a věříme, že v DoDo dokážeme tento růst využít k dalšímu posílení naší pozice na trhu,“ popisuje Michal Menšík, CEO a většinový majitel DoDo Group. „Pro rok 2024 chystáme mimo jiné další posilování v segmentu rozvozu potravin, kde budeme chtít napřič trhy získávat nové silné partnery, e-shopům nabídneme standardizovaný produkt v podobě doručení ve stejný den, a chceme dále růst na trzích, kde již působíme.“

Technologie a umělá inteligence

S pokračujícím růstem a rozšiřováním do nových segmentů se DoDo stále více soustředí na technologické inovace v oblasti automatizace, umělé inteligence a analýzy dat. Společnost v loňském roce představila hned několik technologických novinek, jež mají za cíl zvyšovat efektivitu a snižovat náklady za dopravu, a to s ohledem na životní prostředí a komplikovanou dopravní situaci ve městě.

„V DoDo věříme, že technologické inovace a využití umělé inteligence budou hrát v logistice poslední míle zásadní roli. I proto dlouhodobě investujeme do vývoje a zdokonalování naší vlastní logistické platformy, která analyzuje obrovské množství dat, na jejichž základě optimalizuje důležité procesy a maximalizuje kapacitu vozového parku. Jednou z loňských novinek je pokročilý AI prediktor, který dokáže s pomocí umělé inteligence předpovědět objednávky na dva týdny dopředu s přesností na konkrétní hodiny. Jako první jsme v logistice poslední míle zavedli také dynamickou cenotvorbu, která umožňuje optimalizovat cenu dopravy podle aktuální celkové poptávky v daném časovém slotu a lokalitě. Díky tomu obchodníci mohou zvyšovat konverze i obrat a pro zákazníky se zároveň rychlé a přesné doručení stává dostupnějším. Naší ambicí je být technologickými lídry odvětví a nastolovat trendy napříč e-commerce,“ uzavírá provozní ředitel DoDo Group Martin Marek.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67292860-dodo-loni-rostlo-a-prekonalo-obrat-1-5-miliardy-korun-spolecnost-rozvezla-pres-sest-milionu-objednavek-v-88-mestech-napric-evropou