Původně se jako soupeři potkávali na fotbalových trávnících. Jiří Jeník kopal za FK Jablonec, Jiří Beran zase za Hradec Králové. Nakonec ale v přeneseném slova smyslu skončili v jednom týmu. Před lety společně ještě s Jeníkovým bratrem Jakubem založili společnost Wave Logistic, která se, jak už název napovídá, vrhla do vln logistického byznysu. V rozhovoru popisují náročné začátky podnikání, kdy slovy Jiřího Jeníka žili „tři roky ve stavu klinické smrti“, probrali jsme, proč je do začátku každého podnikání nutná určitá dávka naivního entuziasmu, a také to, proč se jim nakonec podařilo ve světě logistiky uspět. A dozvíte se třeba i to, proč je válka na Ukrajině pro logistiku menší problém než útoky húsijských rebelů.
Jak se to stalo, že jste se rozhodli založit logistickou firmu?
Jiří Jeník (J. J.): Je pravda, že když jsme se rozhodli rozjet před deseti lety Wave Logistic, měl s logistikou nějaké zkušenosti jen můj bratr, který pracoval na manažerských pozicích v logistických firmách. Já jsem působil ve velkoobchodu, kde jsem měl na starosti obchod či IT, a Jirka Beran měl úspěšnou softwarovou firmu. Měli jsme ale v hlavě nový koncept, jak logistickou společnost vybudovat a provozovat, a zároveň jsme z trhu cítili, že svěží nová firma by na něm mohla uspět. A tak jsme do toho šli po hlavě. Chtěli jsme firmu s komplexní nabídkou logistických služeb, nejprve jsme rozjeli oddělení námořní a pozemní přepravy. Po čtyřech letech jsme na Letišti Václava Havla v Ruzyni otevřeli i oddělení letecké přepravy a klientům nabízíme i celní a skladovací služby.
Jak náročné byly začátky firmy?
J. J.: Byly samozřejmě těžké. Do tohoto podnikání jsme šli s tím, že jsme z bývalých prací měli určitou síť zákazníků a dodavatelů, které se na začátku podařilo úspěšně nebo méně úspěšně do nového byznysu zapojit. Tenhle obor je ale obrovsky kompetitivní a my jsme začínali doslova na zelené louce, takže ty první zhruba tři roky opravdu nebyly jednoduché.
Co bylo nejtěžší?
Jiří Beran (J. B.): Na začátku máte obrovský elán a chuť uspět. No a pak se vaše poněkud naivní představy začnou setkávat s realitou a rychle střízlivíte. Nic nejde tak rychle, jak byste si představovali, problémy se vrší jeden na druhý.
J. J.: Musíte si těžce získávat důvěru klientů, protože jste nový a pro ně neznámý subjekt. A získat reference prostě trvá dlouho.
Není nakonec podobná naivita při rozjezdu jakéhokoliv byznysu potřebná? Podobná slova o naivních počátečních představách slýchávám od dnes už zavedených podnikatelů pravidelně.
J. J.: Je to tak. Kdybychom věděli, co všechno nás v prvních třech letech podnikání čeká, kdo ví, jestli bychom se do něj vůbec pustili. Počáteční optimistická naivita je určitě důležitá. Těch problémů byla na začátku obrovská spousta a nastavit vnitřní procesy, aby vše fungovalo, opravdu trvá roky. Nám to konkrétně zabralo tři léta, která jsme nadneseně řečeno přežívali ve stavu klinické smrti.
Proč si myslíte, že jste tohle období přežili?
J. B.: S veškerým respektem k tomuto oboru je třeba říct, že na něm v dobách našich začátků vládly etablované starší firmy, případně nadnárodní podniky. Nám se povedlo vnést do oboru trochu svěžího větru a osobního přístupu, který možná chyběl. A také jsme byli schopni přijít s vlastními produkty.
J. J.: Naší přidanou hodnotou je od začátku kvalitní servis a prozákaznický přístup. Ono to může znít jako klišé, ale v tomhle byznysovém oboru to prostě nebylo úplně zvykem. Určitě nám pomohlo, že se povedlo do Wave Logistic od počátku sehnat kvalitní zaměstnance s dlouholetými zkušenostmi v oboru, kteří byli schopni nadstandardní servis poskytovat.
Jak jste vlastně poznali, že to období klinické smrti po třech letech skončilo?
J. B.: Těch ukazatelů bylo víc. Zatímco v prvních třech letech nám přibýval jeden až dva zaměstnanci ročně a portfolio klientů se rozrůstalo po jednotkách měsíčně, najednou jak tým, tak i počet klientů začaly rapidně růst. Pak nám určitě pomohlo, že se povedlo získat významnější půjčku, a měli jsme tak větší balík peněz na rozvoj. Najednou jsme se mohli odvážit jít do větších tendrů a vystupovat sebevědoměji.

Zmínili jste, že jste přišli s vlastními produkty, co si pod tím v oboru logistiky představit?
J. J.: Uvedu to na příkladu sběrných kontejnerů z Číny, kdy jsme schopni konsolidovat zásilky několika příjemců dejme tomu do jednoho kontejneru. Ten přivezeme přes severoněmecké přístavy do pražského skladu, kde to rozdělíme a dodáme ke klientům ve vlastních dodávkách. Ten produkt je kompletně v naší režii a jsme schopni ho velmi dobře ovládat a samozřejmě je to i nákladově mnohem výhodnější, než když se spoléháte na službu třetích stran.
Na začátku jste uvedli, že nebylo snadné získat důvěru klientů. Je logistika byznys, kde ji můžete rychle ztratit, nebo jsou všichni smířeni s tím, že chyby se prostě stávají?
J. B.: Chyby se stávají a stávat budou, to je v lidské přirozenosti. My jsme se ale vždy řídili tím, že je podstatné v takovém případě zcela na rovinu komunikovat. Možná byste se divil, ale někdy dokážou takové krizové momenty dlouhodobý obchodní vztah paradoxně dokonce posílit. No a podstatné je samozřejmě neopakovat neustále dokola ty samé chyby. To už pak samozřejmě vztah rozhodně neposílí.
Je nějaká logistická noční můra, která vás budí ze spaní?
J. J.: Těch je! Chyb se může stát strašně moc a většina z nich může stát hodně peněz. Takže musíte pracovat opatrně a hodně předvídat.
Pomáháte vozit zboží do celého světa. Jak to děláte, když nemáte ve světě pobočky?
J. B.: To je sice pravda, ale jsme členy Mezinárodní sítě nezávislých logistických společností WCA, která sdružuje nezávislé firmy de facto ze všech zemí světa. Samozřejmě ty firmy nejprve patřičně prověří, musí prokázat především odbornou a finanční způsobilost a mít dostatek referencí. Na základě absolvování popsaného procesu se pak stanete členy této sítě a díky tomu můžete využívat prověřené partnery ze všech koutů světa. Dokážeme tak svoje služby kvalitně dodávat po celém světě.
Poslední roky jsou ve světě ohromně turbulentní. Třeba taková pandemie covidu byla pro svět byznysu včetně logistiky velkou ranou, ale také bezpochyby velkou příležitostí. Povedlo se vám ji chytit za pačesy?
J. J.: Troufnu si říct, že ano. Byli jsme tehdy schopni rychle reagovat na neskutečně bleskově se měnící podmínky. Panoval najednou nedostatek kapacit, obrovsky zvýšené ceny. A jelikož jsme na to zvládli zareagovat, skokově se nám zvýšil objem zakázek. Protože se navíc asi šestinásobně zvýšila cena, dovedete si představit, jak se nám zvedly tržby. Byla to opravdu velká příležitost a dá se říct, že z toho trochu žijeme dodnes. Někteří zákazníci si dobře pamatují, že jsme tehdy byli schopni vyřešit to, co jiné firmy řešit nezvládly.
Jiří Beran

Je fanouškem svobody, přístupu laissez‑faire (zásada, podle níž má stát a vláda zasahovat do ekonomického dění co nejméně – pozn. red.) a rakouské ekonomické školy. Místo regulací preferuje dobrovolnost, zdravý rozum a odpovědnost. Má rád Misese, Hayeka, Rothbarda – jako inspiraci pro to, jak dělat věci férově a bez zbytečných složitostí. Nejlépe mu je s rodinou a přáteli při sportovních aktivitách – surfingu, basketbalu, golfu.
Jiří Jeník

Staví na důvěře, vytrvalosti a zdravém rozumu. Baví ho propojovat obchod s IT a hledat chytrá, funkční řešení. Miluje téměř všechny sporty – od běhu přes surf až po tenis. Nejlépe se cítí na cestách se svou rodinou, kde nachází inspiraci i klid.
V posledních letech je velkým tématem digitalizace a automatizace, co v téhle oblasti děláte, abyste nezaspali?
J. B.: Děláme toho mnoho. Ať už jde třeba o interní procesy ve firmě, které se snažíme, co to jen jde, digitalizovat. Jedním z velkých aktuálních projektů je klientský portál, který připravujeme a zanedlouho spustíme. Měl by fungovat tím způsobem, že naši zákazníci se přihlásí do portálu a budou mít online přehled o stavu všech svých zásilek, včetně veškerých dokumentů. Předpokládáme, že jim tím velmi ulehčíme komunikaci s námi. Což neznamená, že se chceme zbavit možnosti s nimi komunikovat, ale naopak chceme komunikaci zefektivnit.
Využíváte nějakým způsobem umělou inteligenci?
J. J.: Využíváme umělou inteligenci v interních procesech, kdy máme OCR (optical character recognition – technologii, která umožňuje počítačům rozpoznávat text z obrázků nebo skenů dokumentů a převádět ho do editovatelného textového formátu – pozn. red.) na vytěžování faktur nastavené přes AI. Momentálně rovněž nasazujeme nový nástroj pro správu a oběh dokumentů, který bude opět automatizovaný a bude využívat umělou inteligenci.
Jak váš byznys ovlivnily další události jako třeba válka na Ukrajině nebo útoky pirátů a jemenských rebelů Húsíů v Rudém moři?
J. B.: Asi to nezní moc hezky, ale válka na Ukrajině byla logistickým tématem jen pár týdnů. Pak se z toho stala věc, se kterou prostě všichni tak nějak počítají. V tomto kontextu je ale určitě zajímavý významný nárůst exportu zboží do zemí sousedících s Ruskem, jako jsou Kazachstán, Uzbekistán a podobně. Na otázku, jak efektivní jsou ekonomické sankce proti Rusku, si můžete odpovědět sami.
J. J.: Mnohem víc ovlivňují obchod útoky pirátů a zmíněných Húsíů, kvůli nimž se v podstatě nedá moc jezdit Suezským průplavem a lodě musí obeplouvat celou Afriku.
Jakým způsobem na takovou situaci může reagovat logistická společnost? Jak můžete bojovat s pirátskými útoky?
J. J.: Všechno začíná výběrem dodavatelů – rejdařů. Až roky zkušeností v oboru umožní rozpoznat spolehlivé partnery vhodné pro konkrétní projekt, správně zvolit trasu a technické parametry přepravy a zajistit maximální bezpečnost zásilky i její včasné doručení. Na rozdíl od nadnárodních firem nejsme svázáni pevně danými pravidly, vždy hledáme řešení na míru konkrétnímu projektu. S ohledem na charakter přepravovaného zboží a preference zákazníka dokážeme nabídnout i alternativní způsoby dopravy – ať už leteckou nebo železniční.
Co nejzajímavějšího jste pomáhali přepravovat? Máte nějaké netradiční zážitky?
J. J.: Zážitků byla spousta. Zajímavé jsou třeba nadrozměrné zásilky přepravované letecky, jako byla třeba asi patnáctitunová turbína, kterou jsme vezli do Indie. Občas přepravujeme zajímavé autoveterány.
Odmítli jste někdy nějakou zakázku?
J. J.: Nevozíme třeba vojenské zařízení. Za prvé je k tomu zapotřebí velká specializace, za druhé u nás s tím mají někteří zaměstnanci i etický problém.
Jak dopadají na váš byznys a logistický svět obecně celní války, které rozjel americký prezident Donald Trump?
J. B.: Konkrétním příkladem může být to, že mnoho amerických dovozců si vytvořilo tak extrémní zásoby, že objem zboží v polovině března dosáhl dvojnásobku běžného stavu, což vedlo k potížím s vykládkou na pacifickém pobřeží. Aktuální situace spíše připomíná ticho před bouří. Většina aktérů zatím vyčkává, jak se situace vyvine, místo aby podnikali razantní kroky, protože změnit ze dne na den globalizované obchodní řetězce jednoduše není možné. Nastalá situace má však oproti covidu jeden naprosto rozdílný parametr, a to ten, že může skončit prakticky ze dne na den, v momentě, kdy dojde k uzavření nových obchodních dohod s USA. Následně můžeme předpokládat, že trh bude velmi pozitivně naladěn a ekonomiky pojedou na plné obrátky.
Jak se vám daří finančně?
J. B.: Od roku 2019 naše firma vykazuje velmi zajímavé výsledky, ze kterých máme radost, jelikož nám umožňují investovat zpět do rozvoje společnosti. Současně věříme, že jsme schopni i dobře ohodnotit naše zaměstnance a v neposlední řadě také saturovat naše potřeby coby majitelů.
Jaké jsou vaše plány do nejbližších let?
J. J.: Uplynulých deset let bylo z mnoha úhlů pohledu neopakovatelných, od prvních velmi trnitých tří let přes velmi dynamický růst k aktuálnímu období stabilizace, které, jak pevně věříme, bude ve znamení dalšího kontinuálního organického růstu. Z malé skupiny nadšenců se stala společnost s mezinárodními ambicemi, profesionálním týmem a širokým portfoliem klientů. Z našeho pohledu zůstává největšími hodnotami Wave Logistic lidský přístup, vzájemná důvěra a neochvějné zaměření na kvalitu služby. V dalších deseti letech chceme ještě více posílit naši mezinárodní přítomnost, investovat do inovací a udržet si to, co nás vždy odlišovalo – schopnost být blízko zákazníkům a nabídnout jim něco víc než jen přepravu z bodu A do bodu B.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.