Zatímco doporučené dopisy byly až dosud ryze papírovou záležitostí, nyní se s jejich obdobou můžeme setkat už i v digitální podobě. Od září letošního roku začala fungovat v rámci České pošty služba s označením registrovaná elektronická pošta, která nahrazuje plnohodnotně doporučený dopis s dodejkou. Po zaplacení jednorázového ročního poplatku získá uživatel 100 MB elektronickou schránku na datových serverech České pošty, díky kapacitě schránky lze posílat i velmi obsáhlé datové soubory. Při zasílání dokumentů (například faktur) pošta prověří totožnost odesílatele i adresáta (elektronický podpis pro vnitřní systém České pošty již funguje u všech stálých zákazníků), a pokud adresát zásilku přijme, odesílatel obdrží elektronickou doručenku, která je obdobou klasické papírové. Informace o doručení je evidována na chráněných serverech České pošty.
Nová poštovní služba je výhodná zejména pro velké klienty, kteří zasílají a přijímají větší množství doporučených zásilek, včetně faktur, jako jsou třeba zdravotní pojišťovny a nemocnice, zpracovávající měsíčně tisíce soupisů lékařských výkonů, které musely před zavedením registrované elektronické zásilky komplikovaně posílat na disketách v doporučených psaních klasickou poštovní cestou.
Digitalizace poštovních služeb, elektronické propojení všech pošt, které jsou připojeny k systému APOST (automatizovaná pošta) a rozšíření datové sítě České pošty až na úroveň jednotlivých provozoven umožnilo zavést nové služby jako například zobrazování informací o dodání zásilek typu Obchodní balík a Profibalík prostřednictvím systému Tracing a Tracking založeném na sledování čárových kódů od jejich podání až do doručení. Další již provozovanou aplikací je systém tzv. hybridní pošty, která je kombinací elektronického podání a přenosu textu s jeho fyzickým doručením v písemné podobě. Digitální data předaná poště zákazníkem jsou zpracována podle jeho zadání a doručena adresátovi např. ve formě klasického psaní.
(val)

Související