V pražském vydání MF Dnes nedávno vyšel článek "Městskou dopravu ovládne metro - v roce 2103 budou lidé jezdit více městskou dopravou, která bude komfortní a pohodlná". Autor není zaměstnancem Dopravního podniku hlavního města Prahy a.s. (DP) a jedná se tedy o neoficiální materiál. O zajímavé informace jsme se zajímali blíže.

Jak konstatovala tisková mluvčí DP, metro je kapacitním technicky specifickým dopravním systémem, jehož rozvoj musí respektovat předpokládaný demografický rozvoj i technické podmínky pro vedení nových tras. Tím je dána i mimořádná náročnost současných prací na aktualizačním studijním prověření výhledových provozních úseků metra v rámci nejvyššími orgány města iniciované, etapově zpracovávané "Prověřovací studie na koncové body metra" (zadavatel Magistrát hlavního města Prahy - Útvar rozvoje města). Její výsledky postupně nyní procházejí veřejnou diskusí.

Rozvoj sítě metra je zakotven v základním rozvojovém dokumentu, jímž je Územní plán hl. města Prahy (ÚPn HMP). Ten byl schválený zastupitelstvem v září 1999. V této souvislosti je nutno konstatovat, že DP byl pouze jedním z mnoha subjektů, ovlivňujících konečnou podobu územního plánu. Výsledné trasování metra je nutno brát jako výsledek celoměstského konsensu. V těchto záměrech však nelze vyloučit korekce, které mohou být uplatněny v rámci změn ÚPn HMP na základě výsledků výše uvedené "Prověřovací studie na koncové body metra". Ta bude aktualizovat trasování možných prodlužování stávajících tří tratí pražského metra. ÚPn HMP i zadání a dosavadní výsledky prověřovací studie jsou, po dohodě, k nahlédnutí v odboru strategie ředitelství DP.

K jednotlivým trasám lze říci následující podrobnosti:

U trati A je její jihovýchodní větvení A ve směru na Štěrboholy a Hostivař zapracováno do ÚPn HMP pro realizační období po roce 2010. Trasování je nadále zpřesňováno. Jako první by mělo být realizováno rovněž prodloužení trati A do depa Hostivař (provozní využití spojky do depa s vybudováním nové stanice metra) ještě do roku 2010. V dalším desetiletí mají následovat úseky IV.A JIH Strašnická - Hostivař, IV.A SEVER Skalka - Průmyslová - Štěrboholy. Dokonce i uvažovaná stanice Petrovice v komplexu sídlišť Jižního města je v dlouhodobém výhledu na této trati A. Pokračování trati metra A na opačném konci za stanicí Dejvická se postupně stává aktuální záležitostí a bude velmi pravděpodobně předmětem změn ÚPn HMP. Výběr konkrétní varianty je ovšem dosud otevřenou záležitostí a bude záviset na konečném rozhodnutí o způsobu dopravní obsluhy letiště Ruzyně. Jedná se o známý problém volby mezi železniční rychlodráhou, vedenou v trase dnešní železniční trati, a prodloužením metra. Vedle zcela zásadních odpůrců existují i zcela zásadní příznivci obou systémů, vždy z jejich hlediska s přesvědčivými argumenty. Není tedy zdaleka rozhodnuto. Z hlediska DP (již dříve zpracované varianty vedení metra na letiště) bylo v rámci prověřovací studie rozpracováno i pokračování trati A v rozsahu Dejvická - Červený Vrch - Veleslavín - Petřiny - Motol - Bílá Hora - Řepy - Zličín (cca 11 km). Ideu rychlodráhy nejnověji posoudilo ministerstvo životního prostředí. Z hlediska, které má i ve svém názvu. Navrhuje však zlom. Rychlodráha má být pod zemí. Současný návrh tohoto ministerstva rozdíl mezi náklady projektu rychlodráhy a prodloužení trasy A tím vyrovnává. Podle radnice pražského obvodu Prahy 6 by trasa metra A měla být prodloužena přes velká sídliště na tomto obvodu Červený vrch a Petřiny do prostoru před letištěm zvaném Dlouhá míle. Zde by navazovala na rychlodráhu z Kladna včetně spojení letiště. A bylo by zde vybudováno autobusové nádraží pro linky z této části Čech. Následně by mohla být realizována i výše uvedená a již prověřovaná studie prodloužení až do Zličína.

U trati B je v ÚPn HMP podchycena ve stávajícím rozsahu část Zličín - Černý Most. "Prověřovací studie na koncové body metra" by však pro vzdálený výhled měla naznačit i eventuální možnosti jejího rozvoje i za těmito koncovými stanicemi.

U trati C jde o jediný případ současně probíhajícího rozšiřování. Na jejím severním konci se prodlužuje o dvě stanice s názvy Kobylisy a Ládví. Před rokem 2010 je reálné i její pokračování do stanice Letňany. I další výhled vypadá dosti pravděpodobně. Má být reálně prověřován ve směrech žst. Praha - Čakovice a Brandýs - Stará Boleslav. To vše pro období výstavby 2010 - 2020.

Trať D by měla přinést nové písmeno do abecedy pražského metra. Zahájení realizace provozního úseku metra I.D Náměstí Míru - Nové Dvory připadá, při zajištění investičních prostředků, do úvahy v závěru tohoto desetiletí, a to po ukončení výstavby provozního úseku IV.C2. Úsek II.D bude prodloužení jižním směrem do městských částí Libuš, případně i Písnice. Naopak severním směrem má být pokračování III.D Náměstí Míru - Basilejské náměstí s obsluhou severovýchodního Žižkova a konečně IV.D z téhož náměstí na stanici tratě B Vysočanská.

S tratí E bylo v úvodních fázích přípravy ÚPn HMP dokonce uvažováno. V průběhu jeho projednávání však byla vypuštěna. Tím se dostáváme těsně do blízkosti fikcí. Teď již spíše pro zajímavost: Trasa E by měla být okružní, se západní větví v podstatě na levém břehu Vltavy a východní na pravém. Nejjižnější stanicí měla být Pankrác a nejsevernější Hradčanská. Tam by se onen "vnitřní okruh" měl křížit s radiálami ostatních tras.

Tratě F, G jsou nepodloženou fikcí, bez potřeby bližšího komentáře - řekla mluvčí DP - Metro na dotaz k informacím v článku MF Dnes. Ta "mimo jdoucí" představa rozšiřování metra existuje dokonce ve dvou variantách; v té starší, která byla uveřejněna v citovaném článku, končila abeceda metra písmenem F. V novější, kterou otiskujeme, je již i linka G. Autor postoupil dokonce o 20 let dopředu - až do roku 2120.

42 ()

Související