V pražském vydání MF Dnes nedávno vyšel článek "Městskou dopravu ovládne metro - v roce 2103 budou lidé jezdit více městskou dopravou, která bude komfortní a pohodlná". Autor není zaměstnancem Dopravního podniku hlavního města Prahy a.s. (DP) a jedná se tedy o neoficiální materiál. O zajímavé informace jsme se zajímali blíže.

Jak konstatovala tisková mluvčí DP, metro je kapacitním technicky specifickým dopravním systémem, jehož rozvoj musí respektovat předpokládaný demografický rozvoj i technické podmínky pro vedení nových tras. Tím je dána i mimořádná náročnost současných prací na aktualizačním studijním prověření výhledových provozních úseků metra v rámci nejvyššími orgány města iniciované, etapově zpracovávané "Prověřovací studie na koncové body metra" (zadavatel Magistrát hlavního města Prahy - Útvar rozvoje města). Její výsledky postupně nyní procházejí veřejnou diskusí.

Rozvoj sítě metra je zakotven v základním rozvojovém dokumentu, jímž je Územní plán hl. města Prahy (ÚPn HMP). Ten byl schválený zastupitelstvem v září 1999. V této souvislosti je nutno konstatovat, že DP byl pouze jedním z mnoha subjektů, ovlivňujících konečnou podobu územního plánu. Výsledné trasování metra je nutno brát jako výsledek celoměstského konsensu. V těchto záměrech však nelze vyloučit korekce, které mohou být uplatněny v rámci změn ÚPn HMP na základě výsledků výše uvedené "Prověřovací studie na koncové body metra". Ta bude aktualizovat trasování možných prodlužování stávajících tří tratí pražského metra. ÚPn HMP i zadání a dosavadní výsledky prověřovací studie jsou, po dohodě, k nahlédnutí v odboru strategie ředitelství DP.

K jednotlivým trasám lze říci následující podrobnosti:

U trati A je její jihovýchodní větvení A ve směru na Štěrboholy a Hostivař zapracováno do ÚPn HMP pro realizační období po roce 2010. Trasování je nadále zpřesňováno. Jako první by mělo být realizováno rovněž prodloužení trati A do depa Hostivař (provozní využití spojky do depa s vybudováním nové stanice metra) ještě do roku 2010. V dalším desetiletí mají následovat úseky IV.A JIH Strašnická - Hostivař, IV.A SEVER Skalka - Průmyslová - Štěrboholy. Dokonce i uvažovaná stanice Petrovice v komplexu sídlišť Jižního města je v dlouhodobém výhledu na této trati A. Pokračování trati metra A na opačném konci za stanicí Dejvická se postupně stává aktuální záležitostí a bude velmi pravděpodobně předmětem změn ÚPn HMP. Výběr konkrétní varianty je ovšem dosud otevřenou záležitostí a bude záviset na konečném rozhodnutí o způsobu dopravní obsluhy letiště Ruzyně. Jedná se o známý problém volby mezi železniční rychlodráhou, vedenou v trase dnešní železniční trati, a prodloužením metra. Vedle zcela zásadních odpůrců existují i zcela zásadní příznivci obou systémů, vždy z jejich hlediska s přesvědčivými argumenty. Není tedy zdaleka rozhodnuto. Z hlediska DP (již dříve zpracované varianty vedení metra na letiště) bylo v rámci prověřovací studie rozpracováno i pokračování trati A v rozsahu Dejvická - Červený Vrch - Veleslavín - Petřiny - Motol - Bílá Hora - Řepy - Zličín (cca 11 km). Ideu rychlodráhy nejnověji posoudilo ministerstvo životního prostředí. Z hlediska, které má i ve svém názvu. Navrhuje však zlom. Rychlodráha má být pod zemí. Současný návrh tohoto ministerstva rozdíl mezi náklady projektu rychlodráhy a prodloužení trasy A tím vyrovnává. Podle radnice pražského obvodu Prahy 6 by trasa metra A měla být prodloužena přes velká sídliště na tomto obvodu Červený vrch a Petřiny do prostoru před letištěm zvaném Dlouhá míle. Zde by navazovala na rychlodráhu z Kladna včetně spojení letiště. A bylo by zde vybudováno autobusové nádraží pro linky z této části Čech. Následně by mohla být realizována i výše uvedená a již prověřovaná studie prodloužení až do Zličína.

U trati B je v ÚPn HMP podchycena ve stávajícím rozsahu část Zličín - Černý Most. "Prověřovací studie na koncové body metra" by však pro vzdálený výhled měla naznačit i eventuální možnosti jejího rozvoje i za těmito koncovými stanicemi.

U trati C jde o jediný případ současně probíhajícího rozšiřování. Na jejím severním konci se prodlužuje o dvě stanice s názvy Kobylisy a Ládví. Před rokem 2010 je reálné i její pokračování do stanice Letňany. I další výhled vypadá dosti pravděpodobně. Má být reálně prověřován ve směrech žst. Praha - Čakovice a Brandýs - Stará Boleslav. To vše pro období výstavby 2010 - 2020.

Trať D by měla přinést nové písmeno do abecedy pražského metra. Zahájení realizace provozního úseku metra I.D Náměstí Míru - Nové Dvory připadá, při zajištění investičních prostředků, do úvahy v závěru tohoto desetiletí, a to po ukončení výstavby provozního úseku IV.C2. Úsek II.D bude prodloužení jižním směrem do městských částí Libuš, případně i Písnice. Naopak severním směrem má být pokračování III.D Náměstí Míru - Basilejské náměstí s obsluhou severovýchodního Žižkova a konečně IV.D z téhož náměstí na stanici tratě B Vysočanská.

S tratí E bylo v úvodních fázích přípravy ÚPn HMP dokonce uvažováno. V průběhu jeho projednávání však byla vypuštěna. Tím se dostáváme těsně do blízkosti fikcí. Teď již spíše pro zajímavost: Trasa E by měla být okružní, se západní větví v podstatě na levém břehu Vltavy a východní na pravém. Nejjižnější stanicí měla být Pankrác a nejsevernější Hradčanská. Tam by se onen "vnitřní okruh" měl křížit s radiálami ostatních tras.

Tratě F, G jsou nepodloženou fikcí, bez potřeby bližšího komentáře - řekla mluvčí DP - Metro na dotaz k informacím v článku MF Dnes. Ta "mimo jdoucí" představa rozšiřování metra existuje dokonce ve dvou variantách; v té starší, která byla uveřejněna v citovaném článku, končila abeceda metra písmenem F. V novější, kterou otiskujeme, je již i linka G. Autor postoupil dokonce o 20 let dopředu - až do roku 2120.

42 ()

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-13691460-metro-vyhled-i-fikce