Stát začne šetřit na stavbě silničních mostů. Ředitelství silnic a dálnic však přiznalo, že nikdo ze státních úředníků nemá informace, za kolik peněz je firmy stavějí. Mosty přitom tvoří v průměru 40 procent ceny nákladů na budování dálnic.

Až dosud se cena stavby mostů počítala jako součást dálničních úseků. Stát je jako celky přebíral od firem, kterým úsek svěřil. Jenže viadukty stavějí speciální mostařské firmy jako subdodavatelé. "Známe cenu, za kterou přebíráme most od dodavatele. Jenže v ní už je obsažena marže. Skutečnou cenu, za niž staví subdodavatel, nikdo neví," přiznává šéf odboru výstavby Ředitelství silnic a dálnic René Poruba. Právě jeho přivedl přednedávnem do úřadu s cílem hledat úspory bývalý ministr dopravy Vít Bárta.

Ředitelství silnic chce nyní dálniční mosty ze staveb vyjmout a vypisovat na ně samostatné soutěže, kam se budou moci specializované firmy přihlásit samy. U silnic nižších kategorií budou i nadále za celý úsek zodpovídat stavbařské firmy, ale mostaře jim ředitelství samo předem vybere. Poruba míní, že stát ušetří tímto způsobem desítky procent z ceny. Pokud by pravidlo platilo už dříve, mohl stát ušetřit například z jedné miliardy, kterou stál Lochkovský most na Pražském okruhu, odhadem sto milionů.

Odborníci však nadšení z úspor nesdílejí. "Je to jistě krok dobrým směrem. Ale mluvit o desítkách procent je podle mého názoru předčasné. Alespoň do té doby, než se podle nových pravidel postaví deset mostů," řekl František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.

Navíc mnohé stavbařské společnosti mají i vlastní mostařské divize a efekt úspory se může ve spolupráci dvou stejných společností vytratit. "Pokud stát k této praxi přikročí, budeme se o zakázky ucházet jak v oblasti dálnic, tak v oblasti mostů," řekla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Než vzniknou nové mosty, může to trvat poměrně dlouho. Nové dálnice nyní stát nestaví kvůli nedostatku peněz a u rozestavěných plánovaná změna efekt nepřinese. "Už jsou uzavřeny smlouvy a začít předělávat projekty by nás stálo více peněz než úspory," odůvodnil René Poruba.

Ředitelství silnic přesto přišlo ještě s jedním nápadem. Zavede katalog mostních konstrukcí, aby nemusely na každý most vznikat zvláštní projekty. "Někdy je ta architektura tak složitá, že nám komplikuje údržbu a je zbytečně drahá. Dobrý architekt dokáže vymyslet jednoduchý a hezký most," míní ředitel Poruba. Podle katalogu bude ŘSD stavět jen menší mosty. Velké stavby budou muset mít i nadále vlastní projekty.

Související