Zástupci ukrajinské vlády v čele s vicepremiérem Borisem Kolesnikovem ve zkušebním centru ve Velimi, na základě kontraktu uzavřeného v lednu 2011, převzali první šestivozovou dvoupodlažní elektrickou jednotku pro meziregionální dopravu. Ta bude jezdit na klíčových tratích mezi největšími ukrajinskými městy a pořádný nápor ji čeká už letos v létě, kdy bude vozit fotbalové fanoušky na zápasy EURO 2012. Moderní vybavení vlaku zahrnuje například i možnost připojení přes wi-fi na internet. Škoda Transportation a její dceřiná společnost Škoda Vagonka vyrobila a dodá na Ukrajinu dva stroje v hodnotě necelé miliardy korun.

První soupravu převezou do Charkova, aby podstoupila homologační proces a mohla co nejdříve vyjet na trať s cestujícími. „Historicky na Ukrajině jezdí mnoho lokomotiv vyrobených ve Škodovce, proto vnímám tuto událost jako první krok k obnově dobrých obchodních vztahů. Věřím, že se nám úspěšnou spolupráci podaří ještě prohloubit,“ říká Tomáš Krsek, předseda představenstva společnosti Škoda Transportation.

Nová elektrická jednotka pro Ukrajinu umožňuje pohodlné cestování na dlouhých vzdálenostech - moderní velkoprostorové interiéry, komunikační zařízení, klimatizace, bistro, čtveřice obrazovek v každém vozu i připojení k internetu.

První velký úkol elektrická jednotka již zná. Zatěžkávací zkouškou projde v průběhu evropského fotbalového šampionátu EURO 2012. „Věříme, že zkušební provoz s cestujícími budeme moci zahájit ještě před začátkem této významné události. Ukrajina předpokládá během Eura 2012 rapidní nárůst počtu cestujících a my chceme, aby už mohli plně využít pohodlí a kapacity našeho vlaku,“ říká generální ředitel společnosti Škoda Vagonka Jiří Paruza.

I po ryze technické stránce samotného vlaku získají Ukrajinské dráhy zajímavý produkt. Skříň celé jednotky je postavena z osvědčené koncepce z velkoplošných hliníkových profilů. Sestava elektrické jednotky je šestivozová, složená ze dvou motorových a čtyř vložených vozů. Jednotka je určena pro samostatný provoz nebo pro provoz v soupravě s další jednou šestivozovou soupravou stejné řady. Řídicí mikroprocesorový systém umožňuje ovládat vlakovou soupravu jen jedním strojvedoucím.

Nová elektrická dvoupodlažní jednotka je určena pro meziregionální dopravu na tratích Ukrajiny s rozchodem 1520 mm elektrifikovaných stejnosměrným napětím 3 kV DC a střídavým napětím 25 kV, 50 Hz AC v troleji při náročných klimatických podmínkách s velkým rozsahem teplot. Jezdit by měla hlavně na trasách mezi metropolemi Charkov, Kyjev, Doněck nebo Dněpropetrovsk.

Ukrajina hodlá v budoucnu nakoupit stovky nových vlaků. „Se Škodovkou nyní projednáváme možnosti společné výroby vlaků na Ukrajině," řekl Kolesnikov.

Související