Hlavní dopravní prioritou v regionu jižních Čech je podle ministerstva dopravy výstavba D3, případně navazující R3. „V září 2013 budou předány do užívání dva úseky dálnice D3, tj. Tábor – Soběslav a Soběslav – Veselí nad Lužnicí. Nyní rovněž probíhá výběrové řízení na konzultanta na PPP projekt na D3, posléze se začne soutěžit dodavatel stavby a dalším krokem by měla být samotná výstavba úseku Bošilec – Borek. Celkové napojení komunikace D3, respektive R3 na rakouskou komunikaci S10 by mělo být připraveno v roce 2021,“ konstatoval ministr Dobeš.

Zatímco stavba jižního úseku rychlostní komunikace S10 k příhraničnímu městu Freistadt je v plném proudu, se stavebními pracemi na severním úseku směrem ke státní hranici s ČR se začne nejdříve v roce 2016, informovala české ministerstvo dopravy rakouská delegace. „Cílem je, aby stavba na obou stranách pokračovala koordinovaně a ve vzájemném souladu,“ řekl hornorakouský náměstek Hiesl.

Obchvat Českých Budějovic může urychlit zákon o výkupu pozemků
Po zprovoznění asi 30km úseku D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí bude hlavní dílčí prioritou obchvat Českých Budějovic. „Cesta z Českých Budějovic do Veselí po současné komunikaci první třídy řidiče tolik netrápí. Tam auta příliš nestojí. Skutečnou bolestí jižních Čech je chybějící obchvat Českých Budějovic," uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. „Proto jsme se rozhodli co nejvíce urychlit samotnou přípravu dostavby tohoto obchvatu, především tedy zrychlení výkupu pozemků, které by mělo proběhnout mezi lety 2013 a 2014 tak, aby v roce 2015 mohla být případně vydána stavební povolení.“ Stavba komunikace, jejíž odhadované náklady činí až 11 mld. korun, by mohla začít v roce 2016 a pak by měla trvat dva až tři roky, řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Obchvat Českých Budějovic bude navazovat na D3.

Na výkup pozemků pro stavbu je na období 2013 a 2014 vyčleněno zhruba 700 až 800 mil. korun. Urychlit by je měl nový zákon, který prošel sněmovnou. Podle něj prý stát bude snadněji získávat pozemky u důležitých staveb. Zákon by měl jasně definovat podmínky, za nichž se může přistoupit k soudnímu k vyvlastnění pozemků a za jakou cenu je stát získá.

Výstavba D3 ve středních Čechách je problém
Stavba úseku mezi Borkem a Bošilcem (tj. mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí) by podle Dobeše mohla začít v roce 2015. Tím by pak dálnice vedla z Českých Budějovic až k Meznu na Benešovsku. V roce 2021 by pak prý mohla na D3 jižně od Českých Budějovic navazovat R3. Ta podle plánu povede až na hranici s Rakouskem. Další pokračování stavby D3 mezi Meznem a Prahou však Dobeš nedokáže přesně odhadnout. „Výstavba ve Středočeském kraji je problematičtější," uvedl ministr dopravy.

Například až v říjnu 2011 získala středočeská část D3 kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel dává přednost takzvané západní variantě, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbené Posázaví. Celá dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od Pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle původních slibů politiků už dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-57722080-dalsi-useky-d3-se-otevrou-pristi-rok