Exportní výzkum DHL dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Průzkum provedla společnost GfK Czech a letos se ho zúčastnilo přes tři sta zástupců nejvýznamnějších českých firem zabývajících se exportem.

Zajímavým ukazatelem vývoje českého exportu je takzvaný Index dlouhodobého exportního sebevědomí, tedy rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí. Ten se sice i nadále pohybuje v kladném pásmu, meziročně však došlo k jeho poklesu o 2 body a oproti roku 2010 je tento pokles již ve výši 10 bodů (z 44 na 34). „Vývoj indexu exportního sebevědomí potvrzuje, že nejistota exportérů a obavy z dalšího ekonomického vývoje pokračují. I když je index stále relativně vysoký, došlo oproti loňskému roku k dalšímu poklesu a zřejmě můžeme očekávat další oslabení tempa růstu exportu, které je dáno především nejistým ekonomickým vývojem na našich klíčových trzích,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express.

Z výzkumu vyplývá zajímavý pohled na současnou ekonomickou situaci a hospodářskou recesi. Ve srovnání s loňskem totiž přibylo exportérů, kteří očekávají, že nová vlna recese bude trvat déle než jeden rok (nárůst o 9 p.b na 42%). Vzhledem k tomuto očekávání by firmy z protikrizových opatření nejčastěji přistoupily ke snížení počtu zaměstnanců. Takto by nyní reagovalo 32 % oslovených firem.

Ekonomická situace se během posledních 12 měsíců vyvinula k lepšímu pouze u třetiny firem (34 %), zatímco v předcházejících letech mělo lepší výsledky ve srovnání s minulostí přes 40 % z nich. Podíl firem, které v tomto směru stagnují, se naopak zvýšil (na 44 %, o 12 p.b. proti roku 2010). Lepší podmínky pro český export si od reformy veřejných financí slibuje pouze 23 % exportérů. 52 % spíše neočekává lepší podmínky pro export a 25 % s určitostí tvrdí, že neočekává pozitivní přínos reformy.

Výzkum zároveň zjistil, že v udržení eura ve všech zemích současné Eurozóny věří pouhých 11 % exportérů. Dalších 69 % sice v udržení věří, ale předpokládá snížení počtu zemí, které měnu sdílejí. 65 % českých exportérů navíc odmítá poskytování finanční pomoci zemím Evropské sedmadvacítky, které se dostaly do hospodářské recese.

Z geografického hlediska zůstávají pro naprostou většinu exportérů (94 %) klíčovými trhy státy EU, obdobně jako v předchozích sledovaných obdobích. Ve srovnání s minulými lety došlo k výraznému nárůstu podílu firem exportujících mimo oblast EU, přičemž nejvýznamnější oblastí je Rusko a další země bývalého Sovětského svazu. Rostoucí očekávání ale směřují i do Číny a Jihovýchodní Asie, která zaznamenává nárůst o 24 p.b. na 40 %.

„Letošní výsledky Exportního výzkumu ukazují, že hospodářská krize nadále ovlivňuje chování klientů, a to především v oblasti úspory nákladů. V současné situaci se však exportní firmy snaží orientovat na nové trhy a obchodní partnery, přičemž rostoucí očekávání směřuje především do zemí Jihovýchodní Asie,“ říká Richard Hospodský, ředitel expertních služeb společnosti GfK Czech.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-57854920-cesti-exporteri-ocekavaji-spise-stagnaci-vyvozu