Osmikilometrový obchvat, jehož výstavba vyšla na 2 mld. korun, podstatně zrychlí dopravu, když nahradí nynější trasu silnice I/38 procházející téměř středem města.
Starosta Vít Rakušan očekává, že v centru města zmizí zácpy, v nichž řidiči v ranní špičce dosud trávili až půl hodiny. „Nedávno jsem jel do Mladé Boleslavi a zapomněl jsem, že už byl otevřen obchvat Nymburka, a byl jsem překvapen tím, že se zrychlila cesta o 25 minut. Doufám, že něco podobného bude i v Kolíně," uvedl Rakušan.
Město už provedlo některá dopravní opatření navazující na dokončovaný obchvat. Vybudovalo mimo jiné semafory v Polepské ulici, v níž po otevření stavby vzroste dopravní zátěž. Zároveň nechá zpracovat studii využití nynější čtyřproudé Jaselské ulice, kde se doprava naopak zklidní. „Vedeme také s Ředitelstvím silnic a dálnic jednání o protihlukových stěnách - kde by bylo dobré ještě nějakou dodělat," uvedl starosta.
Tranzitní dopravou zatížené město čeká na obchvat přes 40 let. ŘSD trvalo téměř čtyři roky, než skoupilo veškeré potřebné pozemky. Stavbu oficiálně zahájilo v březnu 2009. Poblíž čtvrti Šťáralka pak budování zkomplikovaly problémy s podložím. Stavebníci tak museli provést rozsáhlejší sanační práce, než původně předpokládali. Ledvinová už dříve uvedla, že stavba se kvůli tomu prodražila přibližně o 40 mil. korun.
Řidičům z Kolína se nyní komplikuje i trasa do Prahy po silnici číslo 12. Mezi Českým Brodem a Kolínem se na třech místech opravuje silnice a provoz je řízen kyvadlově. Semafory zdrží motoristy i mezi Ždánicemi a Oleškou nebo před Říčany na výpadovce z Prahy na Kutnou Horu. Podle Rakušana radnice není o opravách silnic mimo katastr města informována. „Je to věc ztěžující dopravu, ale většina Kolíňáků je rozumná a používá vlaky," míní. Řada motoristů podle něj také raději volí při jízdě do Prahy hradeckou dálnici D11.