Kolínská radnice očekává, že z průtahu městem zmizí díky obchvatu nejméně třetina aut. Konečný vliv stavby na dopravu ale bude podle starosty Víta Rakušana znám až za tři čtvrtě roku, do té doby podle něj nemá cenu dělat žádná zásadní dopravní opatření.
„Zprovozněním bude odvedena tranzitní doprava mimo obytnou zástavbu centra Kolína, čímž dojde ke zlepšení plynulosti a bezpečnosti dopravy v daném regionu. Nová komunikace je také v souladu s očekávanými požadavky v oblasti plánované intenzity dopravy roce 2030," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.
Tranzitní dopravou zatížený Kolín čekal na obchvat přes 40 let. Práce na přeložce s 12 mosty, které spolufinancovala Evropská unie, se zdržely kvůli výkupu pozemků, poblíž čtvrti Šťáralka pak budování obchvatu zkomplikovaly problémy s podložím. Stavebníci museli provést rozsáhlejší sanační práce, než původně předpokládali; obchvat se kvůli tomu podle dřívějších informací ŘSD prodražil přibližně o 40 mil. korun. „Projekt tam předpokládal nějakou míru sanace, která ve skutečnosti musela být většího rozsahu," uvedla Edita Novotná z firmy Strabag, která se na výstavbě podílela.
Silniční obchvat situovaný jižně od Kolína je nyní ve zkušebním provozu, dokončení celé stavby včetně kolaudace je plánováno příští rok v červnu po provedení kontrolního měření hluku. „Konečná cena tak zatím není známa, protože výstavba vlastně ještě neskončila," podotkla Novotná.
Trasa obchvatu podle Rakušana není ideální, protože zvítězila kratší, levnější varianta. Lidé z příměstských částí, především ze Štítar, podle něj tvrdí, že to není obchvat v pravém slova smyslu, ale jen posunutí průtahu do jiné městské části. Chybí také návaznost na průmyslovou zónu Kolín-Ovčáry, část těžké dopravy tak ve městě zůstane. Přesto podle Rakušana i toto řešení většina lidí z Kolína uvítá a městu výrazně uleví.