Celková transformace se tím ale zřejmě protáhne minimálně o rok, řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Převod na akciovou společnost mimo jiné vyžaduje vytvoření speciálního zákona. Jen samotný legislativní proces potrvá alespoň tři čtvrtě roku.

Součástí nového ředitelství by podle předpokladu měly být jen dálnice a rychlostní silnice, uvedl generální ředitele ŘSD David Čermák. Pouze u těchto komunikací je totiž možné pokrýt náklady spojené s údržbou z poplatků za výkonové mýtné a z dálničních známek, kdežto silnice prvních tříd jsou z tohoto pohledu prodělečné a novou společnost, která má ambici být zisková, by poškodily. Pravděpodobně by tak měly zůstat součástí stávající příspěvkové společnosti, která by fungovala vedle nově vzniklé akciovky.

Smyslem celé transformace je umožnit ředitelství silnic, aby část svých nákladů financovala prostřednictvím úvěrů. Na rozdíl od státní příspěvkové organizace si akciová společnost bude moci brát komerční úvěr. Tyto půjčky si společnost nebude brát na úkor majetku, ale příjmů z mýtného a z dálničních známek, zopakoval Čermák.

Majetek v podobě komunikací by měl být podle předpokladu ministerstva dopravy chráněný proti případné privatizaci. Silnice by například mohly zůstat přímo v majetku státu a ŘSD by je pouze spravovalo, nebo budou přímo majetkem společnosti s dodatkem, že nemohou být převedeny na nikoho jiného než na stát, doplnil Čermák dva možné scénáře.

Související