Plánovaný růst výběru se odvíjel od zvýšení sazeb mýtného, které loni podruhé za sebou vzrostly o čtvrtinu. „Nižší výběr proti očekávání způsobilo především zavedení zvýhodněných sazeb pro dopravce, kteří využívají nákladní vozy s nejekologičtějšími motory v kategorii Euro 5 a vyšší," uvedl Šimoník. Počet vozidel v nejvyšší ekologické třídě podle statistik Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) meziročně vzrostl o zhruba 30 %. Od kamionů splňujících normu Euro 5 by tak v roce 2014 mohla podle odhadů dopravců pocházet až polovina vybraného mýta.

Vybraná částka 8,7 miliardy korun může ještě klesnout o slevy na elektronickém mýtném, o které mohou dopravci za loňský rok poprvé žádat. Slevy by se měly odvíjet od výše ročního mýtného, které jednotliví dopravci zaplatí za každý kamion. Maximálně to může být 13 % ze zaplacené částky na každé z vozidel. Stát počítá s tím, že přepravcům vrátí 300 až 350 mil. korun, podle odhadu Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia se ale celá tato částka nerozdělí.

V letošním roce se podle dohod s autodopravci mýtné tarify měnit nebudou. „V nadcházejícím roce bude pokračovat obměna vozového parku kamionů směrem k ekologičtějším motorům, bude se tedy dále zvyšovat podíl kamionů v kategorii Euro 5 na vybraném mýtném. To s sebou může reálně přinést pokles vybraného mýta až k 8,5 mld. korun," uvedl ředitel firmy Kapsch, která mýtný systém provozuje, Karel Feix.

V loňském prvním pololetí se na mýtném vybralo 4,4 mld. korun, ve druhém půlroce to bylo 4,3 mld. Kč. Nejslabším měsícem loňského roku byl prosinec, ve kterém dopravci na mýtném zaplatili 568 mil. korun. Nejsilnějším dnem historie českého mýtného systému od roku 2007 je pak letošní 26. září s výběrem 34,4 mil. korun. Účinnost výběru mýta podle měření auditora Logica loni dosáhla průměrné hodnoty 99,6 %.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 km převážně rychlostních komunikací. Mýtné platí vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny. V systému je nyní zaregistrováno téměř 638 tis. uživatelů, z nichž 12 % připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí nejtěžší kamiony nad 12 tun, které platí 88 % celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 % a na autobusy zbývá necelé 1 % vybraného mýta.

Související