Že se termín 27. října 2013 nepodaří dodržet, přiznal i berlínský primátor Klaus Wowereit, který v reakci na to rezignoval na post předsedy dozorčí rady letiště. Otevření problémového projektu se tak posune už počtvrté.

Nové letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě nynější, ale kapacitně už nevyhovující letiště Tegel a Schönefeld, mělo podle posledních plánů zahájit provoz letos na konci října. Podle Bildu ale hlavní technik Horst Amann na jednání představitelů letištní společnosti se zástupci stavebních firem 18. prosince 2012 dokončení stavby v roce 2013 vyloučil a jako nejbližší možný termín uvedl rok 2014. Důvodem jsou podle něj přetrvávající problémy s protipožárním systémem.

Kvůli poslednímu vývoji posunula dozorčí rada letiště své zasedání z 25. na 16. ledna. Wowereit uvedl, že předpokládá, že na něm bude vznesen návrh na odchod šéfa letištní společnosti Rainera Schwarze z funkce. Nový termín otevření letiště berlínský primátor odmítl odhadnout; před jeho stanovením je podle něj „nutné udělat některé kroky".

Kromě dalšího šrámu na image Berlína, o jehož novém letišti německá média nemluví už jinak než jako o debaklu a katastrofě, hrozí podle veřejnoprávní televize ARD, že náklady na jeho dokončení by mohly narůst na více než 5 mld. eur. Původně mělo stát přes 2 mld., v současnosti se už prodražilo na 4,3 mld. eur.

V provozu přitom mělo být už od podzimu 2011. Otevření se však nejprve posunulo na červen loňského roku. Měsíc před startem byl termín kvůli problémům s protipožárním zabezpečením ale znovu oddálen, tentokrát na letošní březen. Rovněž tento termín se ukázal jako nereálný, a tak bylo spuštění přesunuto na říjen.

Kvůli opakovaným odkladům otevření a nárůstu nákladů čelí projekt i jeho představitelé v Německu obrovské kritice i výsměchu. Kromě Schwarze se to týká především Wowereita, jehož odstoupení z funkce primátora Berlína požadují už i někteří jeho spolustraníci ze sociální demokracie (SPD). Tyto výzvy ale dnes Wowereit odmítl. V čele dozorčí rady ho nahradí jeho dosavadní zástupce v tomto grémiu, braniborský premiér za SPD Matthias Platzeck.

Letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku chce ročně odbavit nejméně 27 mil. pasažérů, jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 mil. cestujících za rok.

Související