Valnou většinu jednotlivých vozových zásilek v současnosti převáží právě národní dopravce ČD Cargo. Vloni nákladní doprava prodělala téměř 2 mld. korun a výrazně prohloubila ztrátu celé skupiny Českých drah na celkových 1,6 mld. korun.

O zvýšení slev z 15 na 50 % s platností od 1. března rozhodl ministr dopravy Zbyněk Stanjura letos v únoru s tím, že omezení nákladů na železniční dopravu má udržet zhruba 30 tis. tun zboží na železnici a zabránit jejich přesunu na kamiony. To by hrozilo, pokud by ČD Cargo muselo přepravu jednotlivých zásilek zrušit. Podle dopravce je totiž tento druh přeprav dlouhodobě ztrátový a kvůli hospodářské recesi a poklesu přeprav i v oblasti jednokomoditních ucelených vlaků není jak tuto ztrátu dorovnat.

„Aktuální rozhodnutí Drážního úřadu zrušit zvýšení slev pro kusové zásilky není dobrá zpráva především pro ČD Cargo. Totálně se tak zhroutil před nedávnem vyhlášený plán ministra Stanjury na záchranu tohoto podniku," říká stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Podle něho musí ministr Stanjura, ač je v současné době v demisi, neprodleně tuto situaci řešit a představit variantní strategii podpory tohoto státního podniku. Strategii, která bude stabilizovat dramatickou situaci nejen v ČD Cargo, ale v železniční dopravě obecně.

„Existují nástroje, které se dají prakticky okamžitě použít. Je možné například zohlednit nárůst cen energií, ekologických daní a dalších vstupů, které se výrazně promítají do strategických plánů všech dopravců. Nutností pak je celková optimalizace přepravy nákladu po kolejích. To však bez aktivního zásahu státu, respektive jeho představitelů, není možné," dodává Chovanec.

SŽDC připravuje odvolání

Rozhodnutí Drážního úřadu, které platnost zavedených slev fakticky o rok odsouvá, může ještě zvrátit ministerstvo dopravy, které v řízení funguje jako odvolací orgán. V současnosti běží patnáctidenní lhůta, po kterou se mohou jednotliví účastníci odvolat, doplnil Kodym s tím, že do měsíce pak musí Drážní úřad případ postoupit k přezkoumání ministerstvu dopravy.

Odvolání už v současnosti připravuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která v Česku železniční infrastruktur spravuje. „Připravujeme s právníky odvolání protože s některými výroky nesouhlasíme, nebo na ně máme trochu jiný názor," řekl ČTK mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle správy železnic nejde o zdražování, ale o zlevňování, a tudíž o věc, která podmínky železničních dopravců zlepšuje. Nutnost dodržet roční lhůtu proto nevidí.

Zlevnění poplatků za použití kolejí mělo dopravcům a zejména pak ČD Cargu podle odhadu SŽDC ušetřit 200 až 300 mil. korun, které zároveň měla ze svého rozpočtu pokrýt právě správa železnic. Podle ministra Stanjury měly slevy zároveň povzbudit soukromé společnosti, aby ve větší míře začaly jednotlivé zásilky vozit.

Související