Přestože je u nás ve srovnání s vozy na běžná paliva počet vozidel na CNG stále mizivý, každým rokem jejich množství rychle narůstá. V roce 2011 jezdilo v České republice 3250 CNG vozidel, letos se jejich počet dostal již přes 5500. Roste i prodej samotného paliva. „Prodej CNG již třetím rokem po sobě rostl vyšším než 20% tempem, v minulém roce byl nárůst 26 %,“ říká Pavel Bartl, jednatel společnosti RWE Energo.

Česká pošta provozuje veliký vozový park, kde je celkem 5400 vozidel s průměrným stářím necelých 10 let. Od loňského roku se rozhodla pro CNG vozidla a na 5 let získala v rámci operativního leasingu již 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Doblo na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi.

Pošta také nakoupila 10 nákladních vozů Iveco Daily s pohonem na CNG, do konce roku jich má provozovat už celkem 20. Dalších 150 vozidel Fiat Ducato a 50 vozidel Fiat Dobló na plyn bude uvedeno do provozu na podzim letošního roku.

„Do konce roku bychom měli mít v provozu celkem 692 vozidel na CNG,“ říká Jan Kubásek, ředitel odboru doprava na České poště. „Celkově by pošta mohla mít až 3000 vozidel ve variantě na CNG, závisí ovšem na hustotě plnicích stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém okresním měst,“ dodává Jan Kubásek.

Česká pošta dosud hodnotí provoz vozidel na zemní plyn jako bezproblémový a již zaznamenala úsporu nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4,7 mil. km na CNG a ušetřili téměř 5 mil. Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ říká Jan Kubásek.

Také řidiči České pošty hodnotí provoz CNG vozidel kladně. Někteří mají sice připomínky k nižšímu dojezdu a tedy častějšímu tankování, ale díky specifickému provozu tj. v městských podmínkách a dosahu plnicích stanic to nečiní zásadní provozní problém.

Související