Rozvozová dodávka Fiat Ducato se zapojí do regionální distribuce v Praze a Středočeském kraji a poslouží pro testování provozní a ekologické úspornosti automobilů s pohonem CNG.

„Rádi bychom do roku 2020 snížili emise až o 20 %. Jedním z plánovaných kroků je přechod některých našich aut na pohon na zemní plyn. Na jaře 2014 plánujeme v naší centrále v Rudné u Prahy výstavbu CNG čerpací stanice,“ říká ředitel společnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký.

V dohledné době by DB Schenker chtěl zvýšit počet vozidel na CNG až na několik desítek převážně dodávkových automobilů. Kromě výrazného snížení emisí si společnost slibuje i provozní přínosy. „Náklady na palivo jsou při provozu na CNG přibližně o třetinu nižší. Při srovnání s provozem na naftu tak při ročním nájezdu 50 tis. km ročně ušetříme takřka 50 tis. korun za jediný vůz. Další úsporou je, že na vozy na zemní plyn se nevztahuje silniční daň,“ dodává Tomáš Holomoucký.

Zavedení aut s CNG pohonem do provozu značně zjednodušila vyhláška 268/2011 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb. „Podle této vyhlášky mohou již od září 2013 auta s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) parkovat ve všech, tedy i veřejných hromadných podzemních garážích, které jsou vybaveny detektory úniku plynu a odvětráváním,“ upřesňuje Tomáš Holomoucký.

CNG (compressed natural gas) je plyn využívaný jako palivo pro pohon motorových vozidel. Jeho hlavní složkou je metan (zpravidla přes 90 %) a etan (1–6 %). Díky svému složení má v porovnání s jinými fosilními palivy při spalování nejmenší podíl CO2 na jednotku uvolněné energie. Proto je stlačený zemní plyn považován za ekologičtější palivo než benzin, nafta či LPG.

V České republice je aktuálně v provozu přes 6432 vozů na CNG pohon, které mohou na našem území tankovat ve 48 CNG čerpacích stanicích. Celkem po celém světě jezdí přes 17 mil. CNG vozů, z toho 1,7 mil. vozů v Evropě. Čerpání probíhá obdobně jako u běžných motorových paliv a stanice jsou většinou samoobslužné.

Související