Stále více měst pořizuje autobusy na zemní plyn. Důvodem je nejen ekologie, ale hlavně ekonomika provozu na CNG. Přechodem z nafty na plyn se totiž ušetří nemalé částky.
„Za rok 2012 jsme díky CNG uspořili 10,8 mil. korun,“ říká Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubic. „Provozujeme 20 CNG autobusů a každý najede minimálně 80 tis. km ročně. Celkově tak naše CNG autobusy ujedou více než 1,6 mil. km.“
„V Pardubicích udávají díky CNG úsporu 62 % na každém ujetém kilometru. Také v Jihlavě s CNG autobusy šetří milionové částky,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV.
Dopravní podnik v Jihlavě provozuje 13 CNG autobusů, z toho jsou 2 midibusy. Každý vůz najede průměrně 73 tis. km za rok a díky CNG za minulý rok ušetřil Dopravní podnik města Jihlavy 4,4 mil. korun.
Podpora CNG
V polovině prosince se definitivně dozvíme, zda a kdy dojde k vyhlášení výzvy Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí pro nákup nových autobusů v městské hromadné dopravě s pohonem na CNG a i pro výstavbu CNG plnicích stanic.
„Dnes u nás jezdí 423 CNG autobusů, pokud by se ale využila tato dotace, za rok by jich zde mohlo jezdit i dvakrát tolik. Věřím, že dopravci převážně v Moravskoslezském kraji by tuto možnost dotace uvítali a pořídili větší množství CNG autobusů,“ říká Zdeněk Prokopec.
V současné době jezdí nejvíce autobusů na CNG v Prostějově, České Lípě, Táboře, Havířově, Liberci, Ústeckém kraji a v Semilech. Větší počet jich pak jezdí v Pardubicích i v Karlových Varech. Další CNG autobusy jsou v provozu např. ve Znojmě, Přerově, Jablonci, Trutnově, Třebíči, Jihlavě, Plzni, Kladně, Jeseníku, Písku či v Litoměřicích.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





