Zvolená varianta vyjde podle hodnotitelů dráž a bude komplikovanější. Výhodou je ale skutečnost, že po výměně vozovky nebude nutné do komunikace dlouhodobě investovat. Původní odhad ceny oprav 160 km dálnice počítal s částkou 20 mld. korun, kvůli snížení ceny v první vlně tendrů nicméně ministerstvo dopravy odhad upřesnilo na necelých 15 mld. korun.

Metoda fragmentace betonových bloků a jejich přetažení silnější vrstvou asfaltu by podle Jančury vyšla na zhruba 5 mld. korun. Po zhruba 10 až 15 letech by ale vyžadovala rozsáhlejší investici v podobě obnovy opravy asfaltového povrchu. Navrhované rozšíření vozovky do středního dělícího pásu na místo do stran by dále znamenalo riziko možného proražení svodidel kvůli nedodržení potřebné šířky pásu a tedy i rozestupu mezi svodidly, uvádí se ve zprávě. Navíc by tato varianta neumožňovala vyčerpat zhruba 8 mld. korun, jejichž čerpání z fondů EU předpokládá ministerstvo dopravy.

Studie vycházela z hodnocení 39 odborníků z ČVUT, Vysokého učení technického v Brně, Centra dopravního výzkumu, projekčních firem nebo například Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, kteří na základě otázek hodnotili možná rizika u zmíněných variant opravy dálnice. Právě zvolenou formu otázek kritizoval zastánce fragmentace, ředitel poradenské firmy Mott Macdonald Jiří Petrák. Podle něj výsledky zdeformovaly návodně položené otázky, které u měně odborných respondentů například z řad autodopravců vedly k tomu, že vybrali variantu prosazovanou zadavatelem studie, řekl ČTK.

Generální ředitel ŘSD Pavel Kočica naopak považuje výsledek studie za důležité potvrzení toho, že ŘSD v opravách postupovalo správně. Třípruhová dálnice bude při stávajícím nárůstu dopravy potřebná nejprve v roce 2040, nynější modernizace s budoucím rozšířením přesto počítá a předpokládá stavbu nových mostů v šířce odpovídající šestipruhové komunikaci, uvádí studie.

Jančura, který je majitelem společnosti Student Agency provozující autobusovou dopravu mimo jiné i na trase Praha - Brno, napadl plány ŘSD na modernizaci dálnice letos v březnu s tím, že je předražená a požadoval okamžité zastavení tendrů na opravy prvních úseků. Kvůli opravám se očekávaly rozsáhlé dopravní komplikace na D1, které by řadu lidí mohly ze silniční dopravy odvést k železniční dopravě. Tato očekávání se ale nakonec nenaplnila.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-61420910-modernizace-d1-byla-podle-studie-cvut-nejvhodnejsi-reseni