Změny v účtování mýtného nařizuje novelizovaná směrnice EU o výběru poplatků na pozemních komunikacích, podle které nesmí maximální délka zvýšené sazby mýtného přesáhnout během dne pětihodinový časový úsek. V současnosti kamiony vyšší sazbu platí do pátečních 21:00 hodin, což je o hodinu déle, než připouští pravidla EU.
Kamionové mýtné nezdraží, ministerstvo ustoupilo dopravcům - čtěte ZDE
Na kamionovém mýtném se v říjnu vybralo rekordních 813 mil. Kč. - čtěte ZDE
Výsledná cena mýtného na kilometr se vypočítává podle počtu náprav kamionu a emisní normy motoru. Kamion s nejekologičtější kategorií motoru splňující normu Euro 5 a alespoň čtyřmi nápravami zaplatí za jízdu po dálnici nebo rychlostní silnici 4,12 koruny na kilometr. Stejně velké nákladní auto s méně šetrným typem motoru (norma Euro 0 až 2) zaplatí za kilometr dvojnásobnou částku. Zvýšené sazby během pátečních jízd tuto cenu v jednotlivých kategoriích navyšují zhruba o 40 %.
Vyšší sazby během pátečního odpoledne mají sloužit jako regulační nařízení a donutit kamionové dopravce jezdit v jiných méně vytížených časech. Neplatí ale pro autobusovou dopravu, u které je cena ujetého kilometru stanovená pouze na základě emisní třídy motoru. Kromě vyšších sazeb regulují kamionovou dopravu i zákazy jízd. Celoročně nesmí kamiony vyjíždět v neděli odpoledne. Během letních prázdnin se k tomuto omezení přidává zákaz vyjíždět v pátek odpoledne a v sobotu dopoledne.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





