„Věřím, že postupné oživování české i globální ekonomiky mělo už v loňském roce pozitivní dopad na naše exportéry, a že se projeví také v nárůstu počtu soutěžících firem. Přistoupili jsme proto k úpravám některých kategorií, abychom více zviditelnili ty malé a střední firmy, které exportují skutečně globálně a nebojí se ani méně tradičních teritorií,“ vysvětluje změny v kategoriích Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU.
„U malých a středních firem se vyzdvihují vždy vlastnosti jako je pružnost reakce či dynamika vývoje, což je činí odlišné a dává jim i jistou konkurenční výhodu ve srovnání s velkými globálními společnostmi. Exportní cena letos opět vyhledá a ocení právě takové malé a střední firmy, které umí úspěšně expandovat do zahraničí a obstát v globální konkurenci. V nové kategorii Globální exportér pak uspěje ten, kdo exportoval, ve srovnání s ostatními účastníky soutěže, do většího počtu zemí,“ doplňuje Martin Růžička, country manager Coface Czech, zástupce odborného poradce soutěže.
„Letošní teritoriální zaměření Exportní ceny na Afriku je do určité míry výzvou pro české exportéry,“ vysvětluje Milan Ráž, který je pověřen řízením agentury CzechTrade. „Africké země totiž zatím stále znamenají pro české firmy bariéru, kterou je potřeba překonat, podpořit vedle subdodávek i samotný vývoz zboží a služeb, a svézt se tak na vlně ekonomického růstu vybraných afrických zemí. Nicméně vzestup Afriky, jak je mnohdy uváděno, je možná trochu přehnaný. Někdy se dokonce mluví o tom, že je médii uměle vytvořený.“
Šestnáctý ročník soutěže Exportní cena DHL UniCredit zná vítěze - čtěte ZDE
Daří se dovozu i vývozu zboží, pozitivní je také dlouhodobý trend - čtěte ZDE
„V Africe je totiž stále mnoho politicky a ekonomicky nestabilních států a pouze země s velkými vývozy přírodních zdrojů dosahují zajímavého ekonomického růstu. Ačkoliv export ČR do afrických zemí roste, je třeba ho výrazně podpořit společnými projekty i individuální asistencí v místě. I proto zde má Ministerstvo průmyslu a obchodu a CzechTrade již tři zastoupení - v Egyptě, JAR a Maroku - a otevření čtvrtého se připravuje v Keni,“ dodává Milan Ráž.
„České firmy jsou podruhé během několika let nucené poohlížet se po nových trzích. Západní trhy sice zůstávají klíčové pro většinu českých exportérů, ale ty jsou obvykle vysoce konkurenční a zasycené, východní trhy zas ohrožuje konflikt na Ukrajině. Řada podnikatelů proto vidí nové příležitosti na jihu. Často tam nacházejí menší korupci než ve východní Evropě, velkou poptávku po spotřebním zboží a stejně velkou nabídku surovin, které zas potřebuje Evropa. České banky jsou schopné financovat i export do vzdálených, exotických oblastí, stačí mít dobře promyšlený obchodní záměr a samozřejmě zákazníka,“ říká Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank.
Bližší informace o soutěži jsou na www.exportnicena.cz