Speed Docking je soutěž o nejrychlejší vykládku kamiónu v distribučním centru (DC). Měří se celkový čas strávený v prostoru DC a zaznamenávají se údaje o dodržování závozových oken, využívání SSCC a DESADV či zpětném odběru palet. Dílčí dodávky jsou překalkulovány na plný kamión.

Projekt má za cíl podpořit efektivitu distribuční logistiky a v rámci společného přístupu ze strany výrobců, poskytovatelů logistických služeb a obchodních řetězců hledat příležitosti k dalšímu zlepšování. Soutěž proběhla v Nizozemí již počtvrté, podruhé v Belgii a Lucembursku a v České a Slovenské republice se konala poprvé.

Nejrychlejším distribučním centrem bylo nizozemské Deen Supermarkten s časem něco málo přes jednu hodinu, přičemž průměrný čas v zemi byl tři hodiny (jde o čas dosažený v průběhu celé soutěže, nikoliv o jednotlivou vykládku.) Vítězovi v Belgii a Lucembursku (Colruyt and Camal Barchon) trvala nejrychlejší vykládka hodinu a půl, ale průměrný čas vykládky přepočteny na plný kamion v zemi byl čtyři hodiny.

V České republice dosáhlo nejlepšího výsledku DC společnosti Billa v Modleticích s časem necelých 2,5 hodiny, když průměr u nás byl lehce nad čtyři hodiny. Z deseti jednotlivých týdnů, kdy se soutěž konala, zvítězila dvakrát distribuční centra Penny Marketu, Lidlu a Kauflandu, jednou Billy, DM Drogerie, Tesca a Makra.

Poloprázdné vozy

Soutěž upozornila na nízkou vytíženost kamionů. Ze 37 tis. dodávek sledovaných v Nizozemsku jich bylo pouze 38 % realizováno plně naloženými nákladními automobily, podobné výsledky zaznamenala soutěž rovněž v Belgii a Lucembursku.

Optimismus z výsledků dosažených v ČR a SR zkresluje fakt, že první ročník soutěže byl omezen pouze na 40 největších distribučních center. V ostatních zemích byly zahrnuty výsledky z celého trhu včetně velkoskladů, což představuje několikanásobně vyšší počty závozových míst.

Velké rozdíly mezi průměrným a nejrychlejším časem nakládky ukazují na možnosti zlepšení - a to nejen v rychlosti samotného cyklu, ale i na poli snížení nákladů, efektivního využití zdrojů a nižších dopadů na životní prostředí.

Na základě výsledků soutěže Speed Docking a podrobné analýzy procesů distribuční logistiky byl vytvořen Inovační model, který zahrnuje tyto hlavní oblasti:
1. Green Order - Sdružování dodávek (více dodavatelů) s cílem dosáhnout lepšího využití ložné plochy kamiónu;
2. Scan & Go - Využití standardní evropské logistické etikety GS1 (GS1 ELE) a využívání EDI zprávy DESADV (elektronický dodací list);
3. Dynamic on-Time - Využívání dynamického plánování závozových oken;
4. Dock & Roll - využívání kolečkových dopravních pásů pro zrychlení nakládky a vykládky.

Výsledky soutěže potvrzují, že zavedení těchto postupů umožňuje dosáhnout u jednotlivé nakládky/vykládky doby cyklu kratší než 30 minut.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-62706660-soutez-speed-docking-o-nejrychlejsi-vykladku-kamionu-vyhrala-v-cesku-billa