Cebia si průběžně během celého roku 2014 ukládala náhodně vybraná VIN vozidel nabízených na českých inzertních portálech a ta pak prověřila pomocí systému Autotracer. Vzorek zahrnoval 10 000 náhodně vybraných ojetých vozidel původem z ČR i ze zahraničí, napříč značkami, modely a různými roky stáří.
Podle průzkumu bylo stočeno 37,2 procent vozidel, a to průměrně o 115 tisíc kilometrů. Rekordní stočení přitom bylo o 285 tisíc kilometrů.
Pětina vozů měla záznam o pojistné škodě a u 196 vozidel byl záznam o totální škodě, přitom tyto vozy byly inzerované jako nehavarované.
Součástí prověřování uvedeného vzorku bylo i zjištění skutečného roku výroby a jeho porovnání s rokem výroby uváděným v inzerci. 17,8 procent ověřovaných vozů mělo uvedený mladší rok výroby než ve skutečnosti, průměrný rozdíl přitom byl 1,4 roku, rekordní omlazení dokonce o 4 roky.
„Bohužel zhruba polovina autobazarů, které inzerují na internetových portálech, nezveřejňují u inzerovaných vozidel jejich VIN. Přesto i vozidla, u nichž je celé VIN v inzerátu uvedené, nejsou v pořádku a nemohli bychom je po prověření doporučit ke koupi,“ komentoval průzkum Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Z provedené analýzy je vidět, že zákazník, který si auto neprověří, značně riskuje. Je totiž více než 50procentní pravděpodobnost, že si koupí auto stočené nebo omlazené, a koupě ojetiny se mu tak neočekávaně prodraží. Pokud si dokonce koupí vozidlo odcizené, hrozí mu i odebrání vozidla policií bez náhrady.“