Podle informací ministerstva dopravy došlo v rámci posledních změn ke zpřísnění přepravy lithiových baterií (dobíjecích lithium-iontových i nedobíjecích kovových lithiových) na letech s cestujícími.

„Uvedené změny byly zavedeny za účelem zvýšení bezpečnosti letů s cestujícími. Důvodem jsou výsledky prováděných testů. Ty prokazují, že lithiové baterie, které nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné či nesprávně zabalené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení. Dále testy prokázaly, že i správně zabalené a odbavené lithium kovové baterie se mohou rovněž vznítit následkem zahřátí od jiného zdroje,“ vysvětlila Helena Budská z odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR.

Podmínky pro přepravu lithiových baterií se ocitly v hledáčku regulátorů letecké dopravy již před dvěma lety. Podle IATA se totiž baterie nemohou přepravovat jako běžné zásilky, tedy general cargo, ale spadají do kategorie nebezpečného zboží. Kvůli změně zařazení a stále přísnějším pravidlům se však domácí prodejci baterií a elektroniky potýkají s růstem nákladů. Cena letecké přepravy baterií totiž v roce 2013 vzrostla až o 45 procent.

„Kvůli stále vyšším nárokům ze strany IATA rostou náklady na leteckou dopravu baterií, a to dokonce o desítky procent. Akumulátory totiž musejí být kvůli bezpečnosti speciálně baleny. Tyto obaly jsou finančně náročné samy o sobě, navíc vyšší objem zásilek zdražuje cenu přepravy. Výdaje na dopravu baterií tak tvoří pětinu z konečné ceny produktu,“ řekl Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz.

„Přehodnocujeme tedy naši logistickou strategii a ve vyšší míře využíváme lodní dopravu. Doručení trvá sice o několik týdnů déle, ale při vyhodnocení prvních letošních zásilek se ukázalo, že cena je pětkrát levnější, než je tomu v případě letecké přepravy,“ doplnil Radim Tlapák.

Experti navíc upozorňují, že kromě vyšších finančních výdajů se znásobila také agenda spojená s leteckou přepravou baterií. „Oproti přepravě klasického zboží to pro dovozce baterií znamená nejen vyšší náklady, ale i větší administrativní zátěž. DGR zásilky totiž musí doprovázet speciální dokument, který obsahuje specifikace výrobku, pokyny či omezení k přepravě, skladování, údaje o toxicitě, první pomoci a podobně,“ popsal ztížené podmínky Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.

Zvýšené nároky na dovozce odstartovalo právě zařazení baterií a dalších bateriových zařízení do kategorie nebezpečného zboží. Důvodem je zvýšené riziko elektrického zkratu. Ke zkratu může dojít při kontaktu přístroje s jinými bateriemi, případně kovovými předměty. „Při letecké přepravě baterií hrozí také riziko samovznícení, tudíž je tato komodita z pohledu leteckých společností potencionálně nebezpečná a musí být přepravována v režimu DGR, tedy dangerous goods,“ uzavřel Zdeněk Hamouz.

Související