V Česku se prodalo kolem 148 000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101 000 škodovek, 38 000 volkswagenů, 7 tisíc vozů Audi a necelé dvě tisícovky Seatů. Na tiskové konferenci to s odvoláním na data, která si vyžádal od Volkswagenu, ve středu sdělil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Česko bude podle Ťoka další evropskou zemí, která ve velkém rozjela své vlastní vyšetřování kauzy. Ministr řekl, že nechá udělat nezávislé testy vybraných dieselových vozů ze skupiny VW, které v tuzemsku jezdí. Půjde nejen o starší vozy z let 2009 až 2013, kterých se aférá týká, ale i nových aut. Speciálními testy podle všeho projdou i některé české vozy z mladoboleslavské automobilky Škoda, která pod VW spadá.

"Vybereme tři až čtyři vozy s motorem, kterého se dotýká nynější kauza. A k tomu ještě necháme prověřit i vybraný nový vůz s emisní normou EURO 6. Škodovka nám sice řekla, že tyhle vozy jsou v pořádku, ale my chceme mít naprostou jistotu," řekl Ťok novinářům.

Auta, která dnes umí ošidit oficiální emisní testy, nechá Ťok otestovat i po provedení úprav v servisech. "Budeme testovat i po provedení opravy, abychom si byli jisti, že jsou homologace zajištěny pro provoz na našich komunikacích." Testy provede laboratoř v Roztokách u Prahy, s níž ministertsvo dopravy spolupracuje. Náklady by měla hradit automobilka.

Ťokův úřad zároveň chce od VW i VIN kódy všech dotčených aut, aby mohl řešit i individuální dovozy. V těchto dnech řeší, jak se co nejdříve dobrat počtu českých majitelů aut s dotčeným dieselovým motorem. Automobilka VW zatím přesné počty vozů a jejich unikátní VIN kódy nedodala. Bez těchto dat přitom nemůže ministerstvo v registru vozidel dohledat příslušné vlastníky a sezvat je k návštěvě servisu. Tam by mechanici měli auto přeprogramovat, aby už neumělo poznat oficiální měření emisí a nemohlo test ošidit jako dosud.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s výsledky testů emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Česká Škoda Auto oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.

Skandál vypukl před 19. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.

Související