Objem obchodu mezi čínským a evropským trhem dosáhl v roce 2014 více než 600 miliard dolarů, import z Asie na starý kontinent přitom naprosto převládá nad exportem. Podle očekávání by se měl celkový objem transakcí dále zvyšovat. Dané prognóze odpovídá i nárůst nabídky železniční dopravy mezi oběma regiony, k níž došlo v posledních třech čtyřech letech. Dnes ji poskytuje řada velkých logisticko-dopravních společností, jako jsou Ceva, DB Schenker, UPS, Dachser nebo DHL.
Přeprava po železnici je vůči letecké dopravě sice pomalejší, zato mnohem levnější. Na druhou stranu ve srovnání s námořní dopravou je dražší, avšak podstatně rychlejší. Ve velkém se začala přeprava kontejnerů po železnici mezi Čínou a Evropou zkoušet zhruba před deseti lety, za stejné období se obě teritoria stala celosvětově největšími obchodními partnery.
Vedle klasické celokontejnerové přepravy (FCL - full container load) se postupně začala prosazovat i sběrná služba (LCL - less than container load). Ta přivedla na koleje další zákazníky, kteří posílají menší objemy. "FCL je přeprava ucelené kontejnerové zásilky, zatímco LCL je přeprava sběrné kontejnerové zásilky, kdy se platí jen za skutečně obsazenou hmotnost nebo objem zásilky," definuje služby Pavel Švanda ze společnosti BDP-Wakestone. Při výběru tak záleží zejména na tom, jestli se podaří kontejner zaplnit úplně, nebo alespoň téměř. Svou roli hraje i vytíženost spojů a některé další parametry.
Odolnější balení
Pokud jde o přepravní podmínky, jsou v podstatě totožné, jen u LCL zásilek je třeba u všech druhů dopravy myslet na odolnější balení zboží. "Zpravidla přecházejí přes více tranzitních uzlů, kde dochází k dekonsolidaci zásilek. Tato skutečnost dělá z LCL rizikovější způsob přepravy v porovnání s FCL," upozorňuje Roman Thurzo, country manager Air & Sea Logistics firmy Dachser Czech Republic.
Pravděpodobnost poškození, případně ztráty zásilky při manipulaci a překládce zásilky je tak při sběrné službě vyšší. Zároveň se o dva až čtyři dny prodlužuje přepravní čas.
Podobně je tomu u režimu proclení, z přístavu do vnitrozemí se FCL i LCL zásilky zpravidla přepravují na tranzitní dokument a teprve ve vnitrozemí dojde ke konečnému vyclení. "Z pohledu administrativy není rozdíl mezi dokumenty potřebnými pro přepravu celého kontejneru nebo jedné zásilky, jen jich je více," říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker. "U obou způsobů přepravy je možné doručit neproclenou zásilku až k zákazníkovi do skladu v případě, že disponuje zjednodušeným celním postupem, případně celním skladem," doplňuje Roman Thurzo.
Železniční možnosti
Zatímco po moři se mezi Čínou a Evropskou unií převážejí spíše levnější výrobky, a letadlem naopak drahé zboží nebo expresní zásilky, vlak představuje jakousi střední cestu. Využívá se buď pro objemnější zásilky dražšího zboží, pro které už je letecká přeprava příliš drahá, nebo pro díly vázané na další výrobu.
Pro LCL přepravu se užívají stejné trasy jako pro FCL. "V současnosti existují dvě hlavní linky, přesto nosným tahem pro střední a západní Evropu je severní trasa přes Transsibiřskou magistrálu. Obě linky se ještě na ruském území sbíhají dohromady a přijíždí do Evropy po stejné trase přes Polsko až do Německa," vysvětluje Stanislav Turek z BDP-Wakestone. Ta LCL přepravu zboží nabízí od jara 2014. Vzhledem k narůstající poptávce vloni v květnu vedle sběrné služby v importním směru zavedla tento servis i pro export. "Zboží se pak dostává do ČR z Polska či Německa návaznými spoji železničními nebo silničními," doplňuje Turek.
Od července 2015 železniční přepravu kusových zásilek LCL z Číny do Evropy nabízí i společnost UPS, zhruba rok od zavedení přepravy FCL. Spojení je k dispozici na dvou různých trasách z Čcheng-tu (Chengdu) do polské Lodže a z Čeng-čou (Zhengzhou) do německého Hamburku. "Z Hamburku do ČR se zásilky přepravují kamiony. Jde o součást portfolia multimodálních služeb UPS Preferred určených k vyvážení flexibility dodavatelského řetězce," objasňuje Isa Ciani, provozní manažerka námořní přepravy UPS pro oblast EMEA.
Pokud jde o DHL Freight, od září 2015 firma rozšířila nabídku multimodálních přeprav mezi Čínou a Evropou novou linkou z Čeng-čou do Hamburku. Západním koridorem vede trasa z čínského Čcheng-tu do polského města Lodž. Čcheng-tu je hospodářské centrum zejména pro hi-tech výrobky a automobilový průmysl, jakož i hlavní distribuční těžiště pro západní část Číny. Severním, takzvaným transsibiřským koridorem pak vede trasa, která spojuje výrobní a komerční centra v oblasti Šanghaje a Su-čou s Varšavou. Vlak naložený celými kontejnery či kusovými zásilkami zvládne cestu mezi oběma městy za 17 dnů.
Firma Dachser za aktuálně nejspolehlivější a momentálně asi nejvyužívanější trasu považuje spojení mezi čínskou provincií Ťiang-su (Jiangsu) přes Polsko, kde lze LCL zboží přepravovat již v obou směrech. Železniční přeprava na bázi "door to door" z oblasti Ťiang-su do Česka trvá okolo 20 dní, zatímco námořní přeprava v průměru asi 35 dní.
"Mezi Čínou a Evropou vozíme každý týden po železnici desítky kontejnerů a zdaleka se nejedná jen o import, který představuje asi 75 procent objemů," sděluje Tomáš Holomoucký. DB Schenker provozuje železniční kontejnerovou přepravu od roku 2011. Od letošního roku nabízí rychlejší spojení obou destinací pravidelnou přepravou vlastních kontejnerů i pro LCL zásilky. K doručení menších kusových zásilek firma využívá pravidelný železniční spoj z Wu-chanu do Duisburgu, ale také opačným směrem do Číny. Přeprava mezi terminály trvá přibližně dva týdny. Firma zákazníkům zajistí službu v režimu door-to-door, včetně distribuce po Evropě s využitím vlastní sítě.
Obdobně slouží tzv. "přímé sběrné kontejnery" v námořní dopravě, kdy má daná přepravní společnost na jedné specifické trase dostatek zboží, aby zkonsolidovala celý kontejner a dopravila sběrné zásilky až do cílové destinace s následným doručením zákazníkům. "Od loňského srpna jsme právě takovou službu - přímou linku ze Šanghaje a Hongkongu do České republiky - zavedli pro kusové námořní LCL zásilky. Máme železniční přepravu napojenou na vlastní síť pozemních přeprav, zabezpečíme tak celý dodavatelský řetězec," informuje Roman Thurzo.
Z přístavů Hamburk nebo Bremerhaven se sběrné námořní kontejnery přepraví na pobočku Kladno, odtud pak koncovým příjemcům po celém Česku. Projekt pravidelné linky LCL kontejnerů ze Šanghaje je reakcí na zvýšenou poptávku klientů po pravidelných importech z klíčových lokalit v Číně v menších objemech.
Železnice versus oceán
Jaké jsou rozdíly mezi sběrnou službou LCL po železnici a v námořní dopravě? V zásadě jde hlavně o jinou cenu a čas přepravy, jinak systém je až na drobné výjimky prakticky stejný. "K rozdílu dochází například v případě celních procedur, kdy je postup u železničních zásilek mírně odlišný od zásilek námořních," upozorňuje Stanislav Turek.
"Pravděpodobně najdeme na každé lodi více celokontejnerových zásilek než kontejnerů, které operují jako LCL. Navzdory tomu se jedná o produkt velmi důležitý, protože většina středně velkých a menších obchodních společností nedokáže nakoupit dostatek zboží z jednotlivých destinací a od jednotlivých dodavatelů pro FCL zásilku," konstatuje Roman Thurzo.
"Poměr FCL a LCL je u železničních přeprav přibližně 9 : 1 ve prospěch celých kontejnerů. U námořních přeprav je to v počtu realizovaných zásilek přibližně 1 : 1u importních a 2 : 1 u exportních přeprav," nastiňuje statistiku Tomáš Holomoucký.
Náklady na přepravu? Takřka srovnatelné
Zásadní objemy se realizují v celokontejnerových přepravách FCL, je to také ekonomičtější způsob přeprav v porovnání s LCL. Nicméně pro zákazníky, kteří přepravují menší objemy, je LCL vhodný a efektivní způsob přepravy. Navíc se může zákazník dostat s kusovou přepravou na podobnou cenu jako u celokontejnerové. "To závisí na objemu a hmotnosti zásilky. Cena se u přepravy kusových zásilek a u kontejnerové přepravy liší, vychází z jiných parametrů," připomíná Isa Ciani.
"Záleží na objemu zásilky a momentální cenové situaci na trhu. Vždy lze stanovit tzv. 'Break-point', tedy minimální objem/hmotnost zásilky, kterou se již nevyplatí posílat jako LCL přepravu," radí Pavel Švanda.
V případě, že má klient pravidelný tok zboží v určitém směru, lze s přepravcem dohodnout výhodné podmínky, kdy se cenová hladina téměř vyrovnává. "Takovou možnost nabízíme právě na linkách ze Šanghaje a Hongkongu," říká country manager firmy Dachser.
Z velikosti a objemu kusové zásilky vychází i DB Schenker. "Pro velké zásilky je již levnější přeprava v FCL kontejneru. Dražší bude i přeprava rozložená do více kusových zásilek. Rozhodují povaha zboží a námořní relace," říká Holomoucký.
Trvalý dohled
Zákazníci mají dnes už běžně možnost sledovat průběh přepravy své zásilky. "Proces je podobný jako u FCL. Zásilce se přidělí trackovací číslo podle čísla zásilky nebo konosamentu, podle kterého zákazník najde podrobnosti o své zásilce v systému," říká Tomáš Holomoucký.
"U přepravy zásilek LCL užíváme sledovací systém aktualizovaný stále našimi dopravci i globálním operačním systémem. Přepravci tak mohou promptně reagovat na přepravní informace a nepředvídatelné situace," popisuje Isa Ciani.
Také u firmy Dachser funguje služba track & trace na bázi webového rozhraní, kde se dá podle referencí u určité zásilky nahlédnout do jejího aktuálního stavu. "V případě, že zákazníkům nevyhovuje on-line služba, nabízíme proaktivní zasílání stavu všech zásilek využitím klientského servisu," zmiňuje Roman Thurzo.
Z referenčního čísla přepravy, jež lze sledovat na webu konsolidátora, vychází i služba firmy BDP-Wakestone: "Pokud takovou možnost nenabízí, dá se k monitoringu LCL zásilky užít stránek rejdaře, kterého konsolidátor použil, a to dle čísla kontejneru a jména lodě."
Potenciál lcl služby
Železniční přeprava je v porovnání s námořní přepravou kratší až o tři týdny. Kromě úspory času a peněžních prostředků nabízí také nižší energetickou spotřebu a vyprodukované emise CO2 až o 90 procent v porovnání s leteckou přepravou.
LCL jako produkt je také důležitý pro lodní společnosti. Většina sběrných kontejnerů je totiž fixně předběžně zarezervována na každý týden a poskytuje tím určitý "base load" pro rejdaře na každou plavbu. "Zatímco se stává, že rejdař nenaloží FCL zásilku z důvodu nedostatku místa na lodi, u LCL kontejneru je to velmi málo pravděpodobné, jelikož se jedná o pravidelnou přepravu, respektive fixní alokaci na dané lodi na každý týden," vysvětluje Roman Thurzo.
Načasování dalších možností železniční přepravy vychází z aktuálních potřeb zákazníků na zefektivnění dodavatelských řetězců. Podle průzkumu Seabury 71 procent zákazníků očekává v příštích letech mírný, až silný přesun k využívání levnějších způsobů dopravy.
Jak už bylo řečeno, import z Číny do Evropy převyšuje export. V Česku je tento nepoměr ještě mnohem výraznější. Firem, které vyvážejí své zboží do Číny, je poskrovnu. Jde spíše o nadnárodní koncerny, které tam mají své pobočky nebo joint venture s místními partnery a potřebují na tamní montáž dostat některé díly vyrobené v Evropě. Také pro ně představuje železniční přeprava kusových zásilek LCL vhodné doplnění stávajících možností v oblasti námořní a letecké přepravy na jedné z největších světových přepravních tras. Pro některé oblasti průmyslu a obchodu se pak stává důležitou transportní možností a jakousi pojistkou pro nouzové případy. Přestože má železniční doprava mezi Čínou a Evropou na celkových objemech stále jen minimální podíl, k jejímu rozšíření přispívá právě i rozvoj sběrných služeb.
9 : 1
je poměr FCL a LCL u železničních přeprav ve prospěch celých kontejnerů
Sběrná služba je na lodích na rozdíl od železniční dopravy běžnou praxí
Foto: DB Schenker
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.