I přes stále nízké ceny paliv zůstávají náklady na tankování jednou z klíčových položek pro všechny dopravce. Výrobci nákladních vozidel se proto neustále snaží spotřebu nákladních vozidel snižovat, ať už vývojem motorů s lepším spalováním, anebo aerodynamikou vozidel.
Například společnost Volvo Trucks v poslední vlně modernizace provedla několik úprav na motorech D11 a D13. Součástí řešení jsou například písty s nižším odporem tření, nové zdokonalené turbo, vyšší kompresní poměr, optimalizovaná vačková hřídel a zdokonalený řídicí software. K opatřením, která zlepšují aerodynamiku a tak snižují odpor vzduchu, patří mezi jinými překonstruovaný přední spoiler, aerodynamické deflektory, blatníky a těsnější zakrytí kol.
„Protože náklady na palivo tvoří třetinu nákladů dopravce, je důležitá každá jeho kapka. Neustále pracujeme na zdokonalení palivové úspornosti našich automobilů. Uplatňujeme filozofii využití každého možného zdokonalení či optimalizace, ať už velkého, či malého,“ říká prezident společnosti Volvo Trucks Claes Nilsson.
Různé výsledky v různých situacích
Výše úspory paliv však závisí na specifikaci nákladního automobilu a na konkrétní aplikaci. U modelu FH provozujícího dálkovou přepravu mohou tyto kombinované optimalizace snížit spotřebu paliva až o tři procenta. U těžkých aplikací, jako je například doprava těžebního dřeva, může být dosaženo úspory paliva až pět procent, pokud je nákladní automobil vybaven speciální převodovkou s plazivým převodem a novou zvedací tandemovou nápravou.
Výhoda pomalého pohybu v těžkém terénu kombinovaná s vhodným stálým převodem na zadní nápravě, který při přepravě těžkých nákladů při vysokých rychlostech optimalizuje otáčky motoru, a zvednutí tandemové nápravy při částečném zatížení mají za následek snížení spotřeby paliva na dálnicích.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.