„Projekty Průmyslu 4.0 přinesou dvě zásadní výzvy. Tou první bude potřeba zvládnout ve světě propojených kyberneticko-fyzických systémů obrovský objem a rozličnost dat vytvářených v reálném čase. Zadruhé, aby bylo možné vytvářet novou přidanou hodnotu a skutečné inovace, budou třeba nové algoritmy,“ říká Tomas Oestreich, viceprezident a ředitel výzkumu společnosti Gartner s tím, že právě algoritmy budou tepem Průmyslu 4.0.
Nicméně upozorňuje, že pro vývoj algoritmů jsou často třeba znalosti a dovednosti, které ve většině výrobních podniků chybí. Aby přesto zvládly přicházet s novinkami dostatečně rychle, budou se stále více obracet na poskytovatele služeb a využijí také nová tržiště algoritmů.
Opakovaně použitelné algoritmy
Dodavatelé analytických řešení již začali vytvářet tržiště softwarových komponent, jako jsou analytické algoritmy, aby uživatelům nabídli větší flexibilitu a možnost volby. Tato tržiště tak přinesou výhody tzv. ekonomie appek (mobilních a cloudových aplikací) do oblasti vývoje software. Zásadně sníží náklady na distribuci software a usnadní přístup k tisícům nebo dokonce milionům existujících algoritmů.
On-line tržiště tak nabídnou opakovaně použitelné algoritmy, s jejichž pomocí budou firmy a organizace moci urychlit vlastní vývoj a zvládnout změny, které přináší digitální byznys. „Opakované využívání hotových algoritmů a jejich nasazení ve specifických případech může výrazně snížit čas potřebný na vývoj. Vzniknou tak knihovny rozšiřující možnosti interních vývojových týmů,“ říká Tomas Oestreich.
Modernizace a transformace ERP
Firmy, které již započaly s projekty Průmyslu 4.0, také modernizují své ERP (systémy pro plánování/řízení podnikových zdrojů). Ty se napojují na infrastrukturu internetu věcí (IoT) zahrnující senzory a řídicí prvky, middleware pro sběr a ukládání dat i aplikace a analytické nástroje pro rozhodování a automatické spouštění událostí.
„Řada ERP řešení je stará a nemůže zvládnout objem dat a transakcí, které je třeba zpracovat i díky rostoucí granularitě v obchodních transakcích,“ vysvětluje vedoucí výzkumu Gartneru Christian Hestermann.
Dobrým odvětvím, které si již prošlo transformací, je hudební průmysl. Zákazníci se postupně přeorientovali z nákupu jednotlivých alb v obchodech na streamování písniček, což se v příslušných systémech promítá do mikročástek bezprostředně zúčtovaných poplatků. „ERP by se snadno mohlo stát úzkým hrdlem digitálního byznysu, jestliže podnikům neumožní rychle reagovat a uchopit digitální obchodní příležitosti v rychle se měnícím světě,“ vysvětluje Hestermann.
CIO a ředitelé IT by proto měli pracovat na rozvoji těchto příležitostí – tzv. digitálních obchodních okamžiků a pomoci tak svým podnikům růst. Například signály a data ze senzorů umístěných ve stále větším počtu produktů nebo z externích zdrojů mohou být použity pro zobrazení nabídky dalších služeb zákazníkům. „To bude s největší pravděpodobností vyžadovat modernizaci zapojeného ERP, neboť starší systémy nezvládnou mnohem větší objem a granularitu těchto mikrotransakcí,“ dodává Hestermann.
Podle analytiků Gartneru provede renovaci jádra svého ERP systému do roku 2020 na 50 procent společností a budou tak moci převést svou IoT infrastrukturu na standardizovanou platformu a zvýšit počet interakcí se zákazníky až o pětinu.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





