Výstavba pokračování Městského okruhu z pražské Pelc-Tyrolky do Štěrbohol má začít v roce 2023. Pražský magistrátní odbor městského investora (OSI) už podepsal smlouvu s administrátory soutěží, v nichž bude město hledat projektanty. Cena dokončení 10,25 kilometru dlouhé části okruhu má být 40 miliard korun. Novinářům to v pondělí řekli primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD).
Úsek navazuje na tunel Blanka. Projektanti poté začnou připravovat všechny nutné kroky k výstavbě. Konkrétní vymezení trasy mají v dnes (úterý) schválit pražští radní.
„Doufáme, že tato stavba, pokud bude dokončena, uleví situaci v Praze. Zítra (v úterý) bychom měli na radě schválit dokument, který trasu vymezí. Je to jedna z nejdůležitějších infrastrukturních staveb," řekla Krnáčová.
Kromě podepsaných smluv má Praha v tuto chvíli na zamýšlené vedení trasy platné rozhodnutí v rámci šetření EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Souhlasné stanovisko bylo vydáno v roce 2012.
Délka dostavby má být 10,25 kilometru, z toho asi pět kilometrů povede tunely. Tato část okruhu se bude skládat z tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde budou dva tunely. Druhý úsek je mezi Balabenkou a Štěrboholskou a bude měřit 5,7 kilometru. Na něm bude 2,95 kilometru dlouhý tunel Malešice-Balabenka. Třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam bude tunel měřit 865 metrů.
Soubor staveb MO a Libeňské spojky
Oproti původním plánům se město rozhodlo nestavět některé dříve plánované radiály. Je to i případ Břevnovské radiály.
V dnešních cenách by měla stavba vyjít na 40 miliard, jde ale pouze o částku nutnou pro stavbu okruhu. V budoucnu bude nutné ještě připočíst další náklady například na nutné úpravy v okolí.
Trojkoalice navrhuje další varianty
V úterý by trasu měli schválit pražští radní. Pokud by podle Dolínka tuto variantu neschválili, znamenalo by to prodloužení dostavby okruhu o 10 let. Rozpory v koalici s Trojkoalicí (SZ, STAN a KDU-ČSL) Dolínek s Krnáčovou nepředpokládají. „Není to ad hoc řešení dvou koaličních stran,“ uvedli.
Zástupci Trojkoalice nicméně uvedli, že s variantou nesouhlasí a chtějí, aby město nechalo rozpracovat ještě druhou variantu. Namísto vybudování jedné velkokapacitní komunikace počítá s vedením dopravy po dvou už existujících trasách. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi. Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek o délce zhruba 3,5 kilometru, zahrnující nový tunel.
Naopak s trasou souhlasí oslovené radnice. „Zastáváme názor, že auta patří pod zem, já osobně bych tuto variantu podpořil. Nesmí se ale zapomenout na situaci v ulici V Holešovičkách,“ řekl starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD). Stejný názor má radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS). „My tuto alternativu vítáme, nás se problémy dotýkají zejména v oblasti Balabenky,“ řekl.
Místostarostka Prahy 14 Lucie Svobodová (ČSSD) přivítala, že město by tímto rozhodnutím zamítlo variantu vedení okruhu přes Průmyslovou a případnou stavbu mimoúrovňové křižovatky v Hloubětíně. „Praha 14 jednoznačně podporuje tunelovou variantu městského okruhu. To pomůže scelit a zkultivovat uliční prostor v Hloubětíně, dnes je tu situace už téměř neúnosná,“ uvedla.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.