Největší světový smluvní výrobce elektroniky Foxconn přišel do Česka v roce 2000 s cílem vybudovat tu svou regionální základu. Vedle továren v Kutné Hoře a Pardubicích například loni otevřel nové vývojové centrum v Praze. Nyní tu firma zakládá i svou logistickou centrálu.
Původně zajišťovala logistiku Foxconnu v oblasti střední Evropy divize Global Logistic Solutions (GLS). Ta se koncem loňského roku stala součástí společnosti Jusda International, která patří do skupiny Foxconn a zajišťuje pro ni řízení dodavatelského řetězce převážně ve východní Asii. Tato společnost, která provozuje přes 60 logistických center s plochou kolem dvou milionů metrů čtverečních, je jednou z největších logistických firem v Číně.
Letos se pak GLS přejmenovalo na Jusda Europe a začlenilo do svojí struktury všechna oddělení, která se podílejí na řízení dodavatelského řetězce Foxconnu, jako jsou import, export, celní záležitosti nebo sklady. Nově vzniklá společnost má časem působit v celém regionu EMEA, kde bude poskytovat logistické služby jak Foxconnu a jeho stávajícím zákazníkům, tak bude hledat úplně nové klienty. "Není to jen kosmetická změna. Utvořili jsme plnohodnotnou logistickou firmu," říká šéf Jusda Europe Petr Škoda.
Vzhledem ke své historii přitom bude Jusda vedle kompletní logistiky a řízení dodavatelského řetězce zajišťovat i lehkou výrobu nebo finální úpravu výrobků. Tento přístup odpovídá trendu posledních let, kdy hranice mezi logistikou a výrobou do značné míry mizí.
"V současné době se linie mezi logistikou a výrobou dost smývá. V podstatě je to všechno otázka materiálových toků, a tak se lehké výrobě vůbec nebráníme. Naopak si myslíme, že v nejbližších letech bude narůstat to, čemu říkáme light postponement. Že se bude do Evropy dovážet víc generických výrobků, které se budou muset částečně customizovat. Nikoliv nějakým zásadním zásahem, ale například se přidá kabel pro konkrétní stát nebo samolepka či se přidá nějaký box navíc apod. U takových úprav je logické, že se udělají ve skladu místo toho, aby se to neustále přesunovalo a převáželo někam jinam," myslí si Petr Škoda.
Mimo hranice skupiny
Poskytování logistických služeb třetím stranám - zcela mimo hranice skupiny Foxconn a jejích zákazníků - je do budoucna hlavní směr rozvoje, kterým se chce Jusda Europe vydat. V první řadě se chce zaměřit na elektrotechnický průmysl, s nímž má největší zkušenosti. "Jsme experti na elektrotechnický průmysl, který má určitá specifika. I když je velice podobný automotive, je daleko rychlejší a méně predikovatelný. Zaměřujeme se proto na flexibilitu a přesné plánování. Umíme vyřešit dodavatelský řetězec od začátku do konce. Snažíme se nabídnout našim zákazníkům co nejširší řešení ušité na míru," říká Petr Škoda.
Vznik společnosti Jusda Europe mimo jiné vyřešil i potíž s původním názvem. Název dřívější logistické divize Foxconnu Global Logistic Solutions působící pod zkratkou GLS se totiž pletl se známým balíkovým přepravcem, který patří pod britskou poštu Royal Mail.
Ze zákazníků, kteří si u Foxconnu nechávají vyrábět elektroniku, Jusda zajišťuje některé logistické procesy například pro HP Enterprise, HP Inc., Brocade nebo Cisco, v jehož případě se jedná dokonce o globální hub. Má ale už i několik zákazníků z jiných průmyslových oborů. Například z oblasti rychloobrátkového zboží nebo potravinářství. Také se podílí na reverzní logistice bílého zboží prodaného na Amazonu.
Do Evropy
Jusda Europe má v současnosti kolem 500 zaměstnanců a provozuje sklady v Pardubicích a Kutné Hoře. Název firmy ale naznačuje, že by měla převzít dodavatelské řetězce všech závodů Foxconnu v Evropě. "Teoreticky bychom to chtěli, nicméně ne vždycky to lze udělat automaticky, protože nastavení je většinou ve spolupráci s koncovým zákazníkem. A tam běží normální lhůty kontraktů a následně se vypisují výběrová řízení. Takže není to tak, že by se všechno mohlo překlopit do Jusdy. Pohybujeme se už na volném trhu a také zvažujeme, do čeho máme jít a kde se nám to nevyplatí," říká Petr Škoda.
Vedle českých skladů pak Jusda Europe využívá pro různé projekty i provozy logistických partnerů v několika evropských lokalitách. Teď se ale firma chystá na expanzi do dalších zemí a připravuje zřízení vlastních logistických center.
"Ne vždy potřebujeme mít vlastní sklad. Někdy na projekty využijeme sklad partnera. Ale došli jsme k závěru, že potřebujeme síť vlastních logistických center rozšířit. Teď řešíme projekty v Nizozemsku a Polsku, otazníkem je Maďarsko a Slovensko. Většinou je to pro externí zákazníky a s Foxconnem to nemá nic společného," uvádí Petr Škoda. Některé projekty se pak týkají také výrobce elektroniky Sharp, v němž Foxconn vlastní od loňska většinový podíl.
Jusda preferuje zákazníky, kteří chtějí řídit celý dodavatelský řetězec, nebo aspoň jeho souvislou část. Podobně jako to dělá pro mateřský Foxconn. Podle Škody v současnosti řada velkých korporací funguje roztříštěně, provozuje mnoho různých logistických center, na jednotlivé části řetězce si najímá různé 3PL společnosti, a tudíž má problémy s integrací informací a s plánováním. A tomu se chce Jusda vyhnout.
Konceptem, kterého se chce Jusda také držet, je vytváření hubů pro rozlehlejší regiony, a tedy větší centralizace logistických toků. Firma chce například expandovat v Česku, odkud bude řídit projekty pro východní Evropu. A kromě již zmíněných nových skladů uvažuje i o zřízení cross-docku ve Velké Británii.
Hedvábnou stezkou
Foxconn působí globálně, nicméně nejvíce produktů stále vyrábí v Číně. Pro transport zboží do Evropy využívá řadu dopravních tras. Vedle klasického námořního spojení přes přístavy Hamburk, Rotterdam nebo slovinský Koper v poslední době hojně využívá i Pireus, který loni získala čínská rejdařská společnost Cosco. Nicméně tratě z Řecka do vnitřní Evropy zatím nemají takovou kapacitu, aby mohly absorbovat významnější podíl přeprav z námořních přístavů.
V posledních letech ale Foxconn, potažmo Jusda, stále více využívá i transkontinentální železniční spojení na celé trase mezi Evropou a Asií, přičemž vypravuje jak ucelené vlaky, tak jednotlivé vozové zásilky. "Jusda patří mezi hlavní propagátory vlakového spojení Evropy s Čínou a je to jeden z našich stěžejních produktů, který se budeme snažit v nejbližší době výrazně rozvíjet," říká Petr Škoda. Velkou předností je podle něj úspora času oproti námořní dopravě, ale na druhou stranu je potřeba najít vytížení i pro cestu zpátky, aby byla přeprava efektivní. "Čím víc najdeme v Evropě vytížení zpět, tím bude vlaková přeprava do Číny důležitější a dostupnější," říká Škoda. Rozvoj transkontinentálního železničního spojení ale brzdí nepříznivé klima v zimním období, kdy nízké teploty nedovolují přepravu choulostivějšího zboží v běžných kontejnerech.
Roboti a IT
Jusda se nedávno pustila do pilotního projektu automatizace. Zavedla paletizačního robota, jehož provoz se nyní upravuje. "Obecný problém automatizace je, že je využitelná jen v oblastech, které jsou plánovatelné. Zatím ale v tomto ohledu nechystáme další projekty. Nevidíme byznys, který by ospravedlnil takovou míru investice s rozumnou návratností. Daleko víc investujeme do IT a systematizace skladu," popisuje Petr Škoda.