Společnost Škoda Auto odstartovala pilotní testovací projekt přepravy sériových dílů do Číny po železnici. Tento náklad jinak přepravuje po moři. První kontejner byl naložen v úterý v CKD centru v Mladé Boleslavi do kamionu, který jej odvezl do vlakového terminálu v Praze-Uhříněvsi.

Ve středu se pak tento kontejner přeložil na nákladní vlak, který se vydá na cestu dlouhou téměř 11 000 km do čínského města Yiwu. Poté jej zase převezeme kamion a přepraví do továrny společnosti SAIC-Volkswagen v čínské Šanghaji. Kontejner stráví na cestě celkem 23 dní a urazí vzdálenost přes 11 400 kilometrů.

V opačném směru, tedy z výrobních závodů v Číně do České republiky, využívá Škoda Auto synergii s mateřským koncernem Volkswagen, přičemž takto přepravuje zejména komponenty.

CKD centrum běžně slouží k přípravě montážních sad pro výrobu v zahraničních závodech. Vozy se totiž přepravují do vzdálenějších destinací v různých stupních „rozložení“, zejména podle toho, jaká jsou v cílových destinacích daňová a celní pravidla. Dalším faktorem, který rozhoduje o stupni rozloženosti expedovaných vozů, je pak to, jaké objemy se v daném zahraničním závodě vyrábí. Podle toho se pak odvíjí, jestli se automobilce vyplatí v pobočce investovat do složitějšího a dražšího vybavení.

„Projekt staví na možnostech, které nabízí iniciativa Hedvábná stezka, a zároveň podporuje ekologické aktivity společnosti v rámci strategie GreenFuture – Green Logistics,“ uvedla mluvčí automobilky Kamila Biddle.

Škoda Auto v poslední době spustila několik projektů, které se zaměřují na snížení negativního vlivu na životní prostředí. Například v rámci závodu i pro dopravu od některých dodavatelů využívá kamiony s pohonem na CNG  nebo na vybraných trasách jezdí pro firmu takzvané gigalinery.

Tyto nákladní soupravy většinou o délce 25 metrů pojmou a převezou 150 kubických metrů nákladu, což je o polovinu více než běžný kamion. To ročně ušetří až 200 tun CO2. Pro takové přepravy platí specifická pravidla, navíc se musí žádat o povolení, využití gigalinerů tak není příliš běžné, i když v poslední době narůstá.

Po mladoboleslavském závodě zase přepravy v rámci výrobní logistiky zajišťuje 18 logistických tahačů poháněných elektřinou. Navíc byla jedna souprava elektrického tahače se dvěma přívěsy vybavena v rámci pilotního projektu solárními panely. Fotovoltaické moduly za jízdy dobíjejí lithium-iontové akumulátory. Pokud se zkušební provoz osvědčí, firma chce vybavit fotovoltaikou více těchto vozidel.

 

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-65966780-skoda-auto-zkousi-vyuzit-k-preprave-dilu-do-ciny-zeleznici-namisto-namornich-lodi