Společnost Škoda Auto odstartovala pilotní testovací projekt přepravy sériových dílů do Číny po železnici. Tento náklad jinak přepravuje po moři. První kontejner byl naložen v úterý v CKD centru v Mladé Boleslavi do kamionu, který jej odvezl do vlakového terminálu v Praze-Uhříněvsi.
Ve středu se pak tento kontejner přeložil na nákladní vlak, který se vydá na cestu dlouhou téměř 11 000 km do čínského města Yiwu. Poté jej zase převezeme kamion a přepraví do továrny společnosti SAIC-Volkswagen v čínské Šanghaji. Kontejner stráví na cestě celkem 23 dní a urazí vzdálenost přes 11 400 kilometrů.
V opačném směru, tedy z výrobních závodů v Číně do České republiky, využívá Škoda Auto synergii s mateřským koncernem Volkswagen, přičemž takto přepravuje zejména komponenty.
CKD centrum běžně slouží k přípravě montážních sad pro výrobu v zahraničních závodech. Vozy se totiž přepravují do vzdálenějších destinací v různých stupních „rozložení“, zejména podle toho, jaká jsou v cílových destinacích daňová a celní pravidla. Dalším faktorem, který rozhoduje o stupni rozloženosti expedovaných vozů, je pak to, jaké objemy se v daném zahraničním závodě vyrábí. Podle toho se pak odvíjí, jestli se automobilce vyplatí v pobočce investovat do složitějšího a dražšího vybavení.
„Projekt staví na možnostech, které nabízí iniciativa Hedvábná stezka, a zároveň podporuje ekologické aktivity společnosti v rámci strategie GreenFuture – Green Logistics,“ uvedla mluvčí automobilky Kamila Biddle.
Škoda Auto v poslední době spustila několik projektů, které se zaměřují na snížení negativního vlivu na životní prostředí. Například v rámci závodu i pro dopravu od některých dodavatelů využívá kamiony s pohonem na CNG nebo na vybraných trasách jezdí pro firmu takzvané gigalinery.
Tyto nákladní soupravy většinou o délce 25 metrů pojmou a převezou 150 kubických metrů nákladu, což je o polovinu více než běžný kamion. To ročně ušetří až 200 tun CO2. Pro takové přepravy platí specifická pravidla, navíc se musí žádat o povolení, využití gigalinerů tak není příliš běžné, i když v poslední době narůstá.
Po mladoboleslavském závodě zase přepravy v rámci výrobní logistiky zajišťuje 18 logistických tahačů poháněných elektřinou. Navíc byla jedna souprava elektrického tahače se dvěma přívěsy vybavena v rámci pilotního projektu solárními panely. Fotovoltaické moduly za jízdy dobíjejí lithium-iontové akumulátory. Pokud se zkušební provoz osvědčí, firma chce vybavit fotovoltaikou více těchto vozidel.