Elektromobilita se stává klíčovým termínem při debatách o budoucnosti dopravy. V posledních měsících se k výrobcům osobních aut stále více přidávají i producenti nákladních vozů. Uvedení distribučních, ale i dálkových nákladních aut na trh už oznámily třeba Tesla, Volvo Trucks, Daimler, Volkswagen, BYD nebo Avia. Nyní se k nim přidává i Renault Trucks.
Vozidla na elektřinu mají pomáhat zlepšovat kvalitu ovzduší zejména ve městech a díky velmi tichému provozu snižují i úroveň hluku, který vzniká v centrech aglomerací při dopravnících špičkách. Řada metropolí už zpřísnila přístup vozů s běžnými spalovacími motory do svých center, další včetně Prahy to plánují.
Na druhou stranu záleží i na tom, jak elektřina potřebná pro nabíjení vzniká. Pokud se k tomu využívá například spalování uhlí, nelze mluvit o úplně bezemisní dopravě. Navíc výroba a recyklace baterií je poměrně náročná a ne úplně přírodě prospěšná. Přesto se zdá, že o elektromobilitě jako dopravě budoucnosti dnes pochybuje málokdo.
Renault Trucks investuje do výzkumu a vývoje elektrických vozidel, která ve spolupráci se svými zákazníky testuje v podmínkách reálného provozu, od roku 2009. Testy experimentálních, plně elektrických vozidel v segmentu 12 až 16 tun (modely Speed Distribution pro společnost Guerlain, Stef pro společnost Carrefour, Nestlé a skupinu Delanchy) umožnily firmě Renault Trucks získat informace o jejich provozu, fungování baterií, dobíjecího zařízení a jejich údržbě.
Mimo těchto experimentálních vozidel uvedla značka na trh v roce 2010 model Maxity Electric ve variantě 4,5 tuny. „Uvedením modelu Maxity Electric na trh se naše distribuční síť připravila na prodej, zajištění údržby a opravy elektrických vozidel,“ vysvětluje François Savoye, zodpovědný za strategii energetické účinnosti v Renault Trucks. „V dnešní době jsou naše elektrické modely v porovnání s rokem 2010 díky ekonomice svého provozu konkurenceschopné.“
V současné době se v továrně Renault Trucks v Blanville-sur-Orne připravuje instalace montážní linky zaměřené na výrobu elektrických nákladních vozidel. Jejich prodej bude zahájen v roce 2019.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





