Na organizaci konference se významnou měrou podílel Rakouský technologický institut AIT, který jako největší rakouská výzkumná a technologická organizace představil rozsáhlou řadu současných projektů – od baterií budoucnosti, inovativních systémů pro rychlou nakládku zboží a nových materiálů pro konstrukci vozidel, až po metody a technologie pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu.
Za jeden z hlavních úkolů pro příští roky konference označila dekarbonizaci dopravy. Cestou vedoucí k tomuto cíli mají být zejména nové pohony motorů, které spojí nízké emise s vyšší efektivitou. K dekarbonizaci rovněž přispěje optimalizace využívání stávajících i nových dopravních prostředků, například s plánováním tras a řízením vozového parku.
Výzkumníci AIT představili i další ze svých cílů, kterým je výroba nových materiálů. Představitelé institutu oznámili dosažení průlomu v projektu KryoAlu, díky němuž bude možné vyrábět kovové slitiny při teplotách minus 150 °C. To se považuje za důležitý krok na cestě k výrobě materiálů s novými vlastnostmi.
Velká část konference se zabývala nástupem digitalizace i riziky, která přináší. Ve věku digitalizace je stále důležitější mít pro kriticky důležité infrastruktury dostatečnou ochranu, shodli se účastníci. Současně však globální propojení sítí a technologický pokrok otevírají nové možnosti pro vyšší efektivitu dopravních systémů. Proto je třeba podporovat výzkumnou práci v dopravních oborech a spojovat výsledky výzkumu s praxí, zaznělo na konferenci.
Mezinárodní konference o dopravě a mobilitě TRA se koná bienálně od roku 2006, vždy v jiném hlavním evropském městě. Program konference se soustřeďuje na otázky spojené se strategickým rozvojem udržitelné mobility ve světě rychlých sociálněekonomických změn a nastupujících nových technologií.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





