PepsiCo vypravuje vlaky s nákladem svých nealko nápojů pravidelně od začátku léta. Trasa dlouhá 600 kilometrů vede z distribučního centra v pražské Hostivaři přes Slovensko do Maďarska.
„Doprava našich výrobků po železnici nám umožní efektivně uspokojit rostoucí poptávku na jednom z našich důležitých exportních trhů. V Maďarsku rostou prodeje zejména naší klíčové značky Pepsi o 25 procent,“ uvedl Josef Neumann, generální ředitel PepsiCo ČR.
Firma kvůli projektu investovala do svého distribučního centra v Hostivaři přes osm milionů korun a letos jej uvedla do plného provozu. „Vlaková souprava se následně vypraví do cílové destinace Budapešť-Kikötö Ferroport v Maďarsku, kde pro změnu probíhá překládka v tamním přístavním překladišti a následné dodání zboží do skladů firmy Pepsi Hungary,“ uvedl Václav Pavlík, projektový manažer logistiky PepsiCo ČR.
Do konce letošního roku nápojářská společnost vypraví celkem 20 vlakových souprav, které mají i přes 20 vagonů, přičemž do každého se vejde až 60 palet. Jedna vlaková souprava přepraví celkově náklad o hmotnosti kolem 1000 tun. Dříve náklad na této trase přepravovaly kamiony. Jen letos jich vlaková linka nahradí 800, a pokud by se započítala i cesta zpátky, tak až 1600.
„Železniční doprava je oproti silniční přepravě sama o sobě šetrnější vůči životnímu prostředí. My ji přitom chápeme i jako ekonomicky konkurenceschopnou, jejíž význam poroste i v budoucnu,“ doplnil Josef Neumann.
PepsiCo letos také více než ztrojnásobila oproti loňskému roku kapacitu své již provozované vlakové linky pro přepravu balených pramenitých vod značky Toma, kterou čerpá a stáčí v Teplicích nad Metují.
Z tohoto výrobního závodu se tak nyní vypravuje až 100 vagonů měsíčně. Tři čtvrtiny nákladu jsou určeny pro český trh a zbylá čtvrtina se převáží do závodu firmy ve slovenských Malackách. Firma využívá železnici pro přepravu vod z Teplic nad Metují už přes 10 let.
Minerálky z Kyselky na Moravu a do Prahy
Železniční přepravu nápojů provozuje i pravděpodobný nový majitel PepsiCo v Česku, na Slovensku a Maďarsku. Akvizici značky na třech středoevropských trzích oznámila na začátku letošního roku skupina Karlovarské minerální vody (KMV). Povolení antimonopolního úřadu zatím získala v Maďarsku, v ostatních dvou státech vlastník značek Mattoni, Magnesia, Aquila, Poděbradka, Hanácká kyselka a dalších zatím čeká. Firmy proto na českém trhu zatím nespolupracují a své železniční projekty tak rozvíjejí nezávisle na sobě.
Společnost KMV využívá železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy na své náklady obnovila provoz železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic. Od té doby vyjíždějí z Kyselky nákladní vlaky s výrobky na Moravu do Mostkovice u Přerova. V sezónní špičce jde až o tři vlaky týdně, uvedl Roman Dittrich, ředitel logistiky KMV.
Manipulaci s železničními vozy na vlečkách a jejich dopravu do předávacích železničních stanic zajišťuje společnost Rail System s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. V předávacích stanicích si vlakové soupravy přebírají elektrické lokomotivy společnosti ČD Cargo, které je přepravují na další trase.
„Postupně zvyšujeme roční objemy přepravené po železnici z 52,6 milionu litrů v roce 2013 až na 60,3 milionu litrů v roce 2017. V minulém roce jsme rozšířili kapacitu vlaku na Moravu z 16 vagonů na 20, tj. ze 736 palet na 920 palet. Aktuálně činí objem našich železničních přeprav 19 procent z celkové distribuce KMV v ČR,“ uvedl Roman Dittrich.
Na začátku letošního roku spustily KMV ve zkušebním provozu nový projekt. Firma testuje přepravu po železnici do Středokluk, odkud zásobuje Prahu. „Vzhledem k pozitivním zkušenostem s ekologičtější přepravou po železnici s ní počítáme i do budoucnosti a připravujeme další projekty na rozšíření železniční přepravy do dalších destinací. Letos testujeme vlakovou přepravu z Kyselky do Prahy. Do konce roku 2018 chceme vše vyhodnotit a rozhodnout o dalším postupu. Regulérní přepravu jsme na tomto úseku ještě nezahájili,“ dodal Roman Dittrich.
Raději kamiony na CNG
Další dvě velké nápojářské firmy v Česku zatím železniční přepravu nevyužívají. Coca Cola možnost distribuce vlakem na delší vzdálenosti prověřuje. „Bohužel nám tato varianta zatím ekonomicky nevychází," uvedla pro ČTK mluvčí Coca – Cola HBC Kateřina Kozlová. Zmínila například vysoké poplatky za užití železnice, problematickou polohu skladů a další náklady.
„Přemýšleli jsme o vybudování vlečky, protože se nacházíme mezi dvěma tratěmi. Ale nenabízí se nám moc možností, kam zboží po kolejích poslat. Zjišťovali jsme, jestli bychom se nemohli propojit s Maďarskem nebo Rakouskem, ale všude mají nejbližší překladiště příliš daleko, takže nám to finančně nevycházelo,“ uvedl loni v rozhovoru Jan Turek, šéf řízení dodavatelského řetězce Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.
Mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová ČTK sdělila, že firma preferuje kamiony, ale s palivem CNG. „V Krnově jsme dokonce investovali do vybudování vlastní čerpací stanice právě na toto ekologičtější palivo,“ uvedla.
Dceřiná dopravní společnost Kofoly – Santa Trans – je v Česku pionýrem v zavádění kamionů na stlačený zemní plyn, aktuálně má ve své flotile přes dvacet tahačů a pár dodávek na CNG. Ty jezdí převážně po Česku, zatímco tahače vozí náklad i na Slovensko a Polsko.