PepsiCo vypravuje vlaky s nákladem svých nealko nápojů pravidelně od začátku léta. Trasa dlouhá 600 kilometrů vede z distribučního centra v pražské Hostivaři přes Slovensko do Maďarska.
„Doprava našich výrobků po železnici nám umožní efektivně uspokojit rostoucí poptávku na jednom z našich důležitých exportních trhů. V Maďarsku rostou prodeje zejména naší klíčové značky Pepsi o 25 procent,“ uvedl Josef Neumann, generální ředitel PepsiCo ČR.
Firma kvůli projektu investovala do svého distribučního centra v Hostivaři přes osm milionů korun a letos jej uvedla do plného provozu. „Vlaková souprava se následně vypraví do cílové destinace Budapešť-Kikötö Ferroport v Maďarsku, kde pro změnu probíhá překládka v tamním přístavním překladišti a následné dodání zboží do skladů firmy Pepsi Hungary,“ uvedl Václav Pavlík, projektový manažer logistiky PepsiCo ČR.
Do konce letošního roku nápojářská společnost vypraví celkem 20 vlakových souprav, které mají i přes 20 vagonů, přičemž do každého se vejde až 60 palet. Jedna vlaková souprava přepraví celkově náklad o hmotnosti kolem 1000 tun. Dříve náklad na této trase přepravovaly kamiony. Jen letos jich vlaková linka nahradí 800, a pokud by se započítala i cesta zpátky, tak až 1600.
„Železniční doprava je oproti silniční přepravě sama o sobě šetrnější vůči životnímu prostředí. My ji přitom chápeme i jako ekonomicky konkurenceschopnou, jejíž význam poroste i v budoucnu,“ doplnil Josef Neumann.
PepsiCo letos také více než ztrojnásobila oproti loňskému roku kapacitu své již provozované vlakové linky pro přepravu balených pramenitých vod značky Toma, kterou čerpá a stáčí v Teplicích nad Metují.
Z tohoto výrobního závodu se tak nyní vypravuje až 100 vagonů měsíčně. Tři čtvrtiny nákladu jsou určeny pro český trh a zbylá čtvrtina se převáží do závodu firmy ve slovenských Malackách. Firma využívá železnici pro přepravu vod z Teplic nad Metují už přes 10 let.
Minerálky z Kyselky na Moravu a do Prahy
Železniční přepravu nápojů provozuje i pravděpodobný nový majitel PepsiCo v Česku, na Slovensku a Maďarsku. Akvizici značky na třech středoevropských trzích oznámila na začátku letošního roku skupina Karlovarské minerální vody (KMV). Povolení antimonopolního úřadu zatím získala v Maďarsku, v ostatních dvou státech vlastník značek Mattoni, Magnesia, Aquila, Poděbradka, Hanácká kyselka a dalších zatím čeká. Firmy proto na českém trhu zatím nespolupracují a své železniční projekty tak rozvíjejí nezávisle na sobě.
Společnost KMV využívá železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy na své náklady obnovila provoz železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic. Od té doby vyjíždějí z Kyselky nákladní vlaky s výrobky na Moravu do Mostkovice u Přerova. V sezónní špičce jde až o tři vlaky týdně, uvedl Roman Dittrich, ředitel logistiky KMV.
Manipulaci s železničními vozy na vlečkách a jejich dopravu do předávacích železničních stanic zajišťuje společnost Rail System s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. V předávacích stanicích si vlakové soupravy přebírají elektrické lokomotivy společnosti ČD Cargo, které je přepravují na další trase.
„Postupně zvyšujeme roční objemy přepravené po železnici z 52,6 milionu litrů v roce 2013 až na 60,3 milionu litrů v roce 2017. V minulém roce jsme rozšířili kapacitu vlaku na Moravu z 16 vagonů na 20, tj. ze 736 palet na 920 palet. Aktuálně činí objem našich železničních přeprav 19 procent z celkové distribuce KMV v ČR,“ uvedl Roman Dittrich.
Na začátku letošního roku spustily KMV ve zkušebním provozu nový projekt. Firma testuje přepravu po železnici do Středokluk, odkud zásobuje Prahu. „Vzhledem k pozitivním zkušenostem s ekologičtější přepravou po železnici s ní počítáme i do budoucnosti a připravujeme další projekty na rozšíření železniční přepravy do dalších destinací. Letos testujeme vlakovou přepravu z Kyselky do Prahy. Do konce roku 2018 chceme vše vyhodnotit a rozhodnout o dalším postupu. Regulérní přepravu jsme na tomto úseku ještě nezahájili,“ dodal Roman Dittrich.
Raději kamiony na CNG
Další dvě velké nápojářské firmy v Česku zatím železniční přepravu nevyužívají. Coca Cola možnost distribuce vlakem na delší vzdálenosti prověřuje. „Bohužel nám tato varianta zatím ekonomicky nevychází," uvedla pro ČTK mluvčí Coca – Cola HBC Kateřina Kozlová. Zmínila například vysoké poplatky za užití železnice, problematickou polohu skladů a další náklady.
„Přemýšleli jsme o vybudování vlečky, protože se nacházíme mezi dvěma tratěmi. Ale nenabízí se nám moc možností, kam zboží po kolejích poslat. Zjišťovali jsme, jestli bychom se nemohli propojit s Maďarskem nebo Rakouskem, ale všude mají nejbližší překladiště příliš daleko, takže nám to finančně nevycházelo,“ uvedl loni v rozhovoru Jan Turek, šéf řízení dodavatelského řetězce Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.
Mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová ČTK sdělila, že firma preferuje kamiony, ale s palivem CNG. „V Krnově jsme dokonce investovali do vybudování vlastní čerpací stanice právě na toto ekologičtější palivo,“ uvedla.
Dceřiná dopravní společnost Kofoly – Santa Trans – je v Česku pionýrem v zavádění kamionů na stlačený zemní plyn, aktuálně má ve své flotile přes dvacet tahačů a pár dodávek na CNG. Ty jezdí převážně po Česku, zatímco tahače vozí náklad i na Slovensko a Polsko.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





