Společnost Timocom začala vystupovat se sloganem "augmented logistics", tedy rozšířená logistika. Proč jste se pustili do zavádění nových technologií?
Všichni si v poslední době uvědomujeme, že současnost je dobou dat. Data, informace a jejich sdílení mají cenu zlata. Na to musí firmy reagovat vývojem technologií. Změny se týkají také lidí, nastupuje mladá generace, pro kterou jsou nové technologie a jejich využívání už samozřejmostí. A změnou samozřejmě prochází také Timocom.
V čem spočívá jádro změny? Od založení v roce 1997 se Timocom vyprofiloval na největšího poskytovatele služeb dopravní burzy v Evropě. Ale z hlediska nových technologií je taková burza vlastně jen nástěnka, na které se spojují nabídka a poptávka. Samozřejmě je to užitečná věc, kterou využívá množství firem, ale těmto službám nám dosud chyběl "chytrý" prvek, který je pro nové technologie nutný. Zvážili jsme proto podnikovou vizi a rozšířili plány s tím, že chceme během několika málo let přebudovat služby na chytrý automatizovaný systém.
Na které oblasti či problémy se v této nové vizi zaměřujete?
Firmy dnes využívají řadu digitálních platforem a řídicích systémů. Jenže tyto platformy jsou často uzavřené a nedokážou komunikovat s jinými systémy. Samozřejmě, existují velké platformy, jako je SAP, které jsou komplexní a mají velkou provázanost, ale řada menších a středních firem používá systémy, u nichž je vzájemná kompatibilita omezená, nebo také žádná. To značně omezuje výhody, které by digitalizace mohla firmám přinášet, protože když systémy nedokážou spolupracovat, firmy si nemohou mezi sebou snadno a rychle vyměňovat data.
Vystudoval Střední průmyslovou školu strojní a elektrotechnickou v Ústí nad Labem. Poté pracoval jako SW a HW developer a v roce 1997 založil a do současnosti vede českou a slovenskou pobočku německé společnosti Timocom. Ta provozuje jednu z největších evropských burz nákladů, platforma existuje prakticky ve všech evropských jazycích a je dostupná v desítkách zemí.
Na jedné straně pak vidíme odesilatele, kteří vytvářejí ve svém systému objednávky třeba v Excelu nebo ve Wordu a potom je posílají e-mailem v PDF. A někdy také prostě klasickou poštou, vytištěné na papíru. Objednávku někdo přijme a informace v ní obsažené musí opsat případně zkopírovat do svého systému. Ve všech těchto případech je ale automatizace nulová. Za vším stojí nekompatibilnost management systémů. Velká firma nemůže vypracovat objednávku pro malou dopravní firmu s několika kamiony, která by byla digitálně zpracovatelná. Jenomže v procesu vytváření, zpracovávání a neustálého přepisování je obrovská pracnost a závislost na lidech. Proto zde také vzniká veliké riziko chybovosti. A s tím se firmy potýkají každodenně. Tady vzniká prostor, který bychom chtěli využít a něco udělat s tím, aby se oddělené systémy dokázaly mezi sebou digitálně domluvit.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později