Pracovní skupina ECR Benchmarking & On-Shelf-Availability nedávno oznámila výsledky průzkumného projektu OSA Barometr, jehož cílem bylo získat ucelený a neutrální pohled na dostupnost zboží v rámci české maloobchodní sítě a identifikovat hlavní příčiny a příležitosti ke spolupráci mezi obchodníky a jejich dodavateli.
Průměrná dostupnost sledovaného zboží dosáhla 93,5 procenta, takže v regálech chybělo 6,5 procenta druhů zboží, které se mělo v daném okamžiku prodávat. To je ve srovnání s dalšími zeměmi Evropy o dva až tři procentní body méně. Takové zlepšení může mít přímý dopad na zvýšení obratu až o jedno procento, uvedla Česko-slovenská iniciativa ECR.
Obchodník s nejlepším výsledkem dosáhl průměrnou hodnotu dostupnosti 96,7 procenta, nejnižší průměrnou hodnotou pak bylo 90 procent.
Nejvyšší dostupnost měly kategorie cukrovinky a nápoje, nejnižší drogistické přípravky pro domácnost.
Monitoring dostupnosti probíhal ve spolupráci s agenturou Ppm factum přímo na prodejní ploše vybraných supermarketů a hypermarketů hlavních obchodních řetězců, a to ve třech měsíčních cyklech. Do sledování bylo zahrnuto 200 nejběžnějších položek ve 20 kategoriích.
Dostupnost zboží podle kategorií

Zdroj: Projekt OSA Barometr 2018.
„Český trh rychloobrátkového zboží je vysoce kompetitivní s vysokým podílem promočních aktivit. Tato situace před nás staví úkoly, které je možné nejlépe překonat jen pomocí efektivní spolupráce mezi dodavateli a obchodníky,“ říká Torben Emborg, generální ředitel Nestlé Česko a spolupředsedající CZ-SK ECR Iniciativy.
V současné době probíhá sběr a vyhodnocování příčin výpadků dodávek zboží ze strany dodavatelů a celková agregace výsledků, včetně komunikace výsledků zástupcům obchodníků. Na začátku příštího roku plánuje pracovní skupina ECR uspořádat sérii workshopů s jednotlivými obchodníky, na kterých se bude diskutovat o možnostech spolupráce, která by vedla ke zlepšení dostupnosti zboží.
„Pro nás jako dodavatele je v současné chvíli relativně snadné dosáhnout vysoké servisní úrovně. Co ale sami bez obchodníků nezvládneme, je právě zajištění dostupnosti výrobků pro naše spotřebitele na regálech. Tady je klíčová ochota obchodníka spolupracovat a nastavení důvěry a otevřeného vztahu dodavatel – obchodník s jediným společným cílem – zamezit výpadkům výrobků na regálech a zvýšit tak spokojenost spotřebitelů,“ uvedl Pavel Kotýnek, customer logistic manager společnosti Coca-Cola HBC.
Inspirací pro projekt OSA Barometr byly zkušenosti z realizace podobných projektů a aktivit realizovaných národními iniciativami ECR v Itálii, Francii, Španělsku, Rakousku, Velké Británii a dalších zemích.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 1/2025





