Počet vratek každoročně stoupá v souvislosti s rostoucími předvánočními útratami v internetových obchodech. Ty se během loňských Vánoc vyšplhaly až na rekordních 45 miliard korun. GLS jen během prvních dvou pracovních dní nového roku na svém portálu e-Balík odbavila o 52 procent více odesílaných balíků než v předchozím roce.

Ještě před koncem roku se do přepravní sítě dostávají na zpáteční cestu první nechtěné vánoční dárky a po Silvestru jejich počet výrazně stoupá. „I po skončení Vánoc musíme vždy počítat nejen s výprodeji, ale i s vratkami, a kapacitně jim přizpůsobit provoz i počty nasazených pracovníků,“ říká Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika dodává.

Pro zboží zakoupené v e-shopech platí podle zákona standardní dvoutýdenní lhůta, během které jej lze vrátit prodejci bez udání důvodu. Podle časopisu dTest internetoví prodejci často v rámci předvánočního konkurenčního boje tuto lhůtu prodlužují nad zákonný rámec.

Zákazníci v českých e-shopech utratili v roce 2018 podle Asociace pro elektronickou komerci APEK rekordních 135 miliard korun, tedy o 17 procent více než 115 miliard korun z předchozího roku. V loňském předvánočním období (od 1. října do 23. prosince) zaplatili zákazníci domácím internetovým prodejcům rekordních 45 miliard korun, což je o sedm miliard korun více než v roce 2017.

Související