Nepřehlédnutelným trendem je bezpochyby zrychlování přeprav. Nároky na co rychlejší logistické služby jsou čím dál více zřetelné. V rámci České republiky a zejména hlavního města si již zákazníci zvykají na tzv. same-day delivery a lze očekávat, že se tento trend bude stávat standardem. Například v sousedním Německu tuto možnost ve větších městech začíná nabízet Amazon.

„Jde o trend, který je patrný spíše na B2C trhu,“ říká Přemysl Lukeš ze společnosti Der Kurier. „Zvyklostí už je i to, že je zákazník informován o rozmezí času doručení. Nemusí tedy na daném místě dlouho čekat, aniž by měl jistotu, že se dočká. Čas je pro nás čím dál cennější a nechceme se o něj vzájemně okrádat. Ačkoliv zrychlování je určitě na místě, v oboru B2C stále hraje velkou roli faktor ceny. A proto většina zákazníků raději den či dva počká a zaplatí za doručení zásilky méně.“ Velmi často se podle jeho slov také volí doručování na výdejní místa. Jako tendenci lze vnímat rovněž tlak na ceny doručení mezi státy EU a zároveň i tlak na zrychlování doručení v rámci unie.

Do poskytování logistických služeb vstupuje také sdílení. Objevují se sklady, kde spolupracují dokonce i konkurenční společnosti, sdílejí zde zaměstnance a společně také dovážejí do prodejen. Při správně nastavených podmínkách se může jednat o velmi efektivní způsob spolupráce.

V poslední době se rovněž klade důraz na sdílené doručování do center měst. Koncept má fungovat tak, že zásilky přicházejí do sdíleného skladu, pro který poskytlo prostory město. Následně z tohoto skladu v určitém časovém rozmezí doručuje zásilky do centra města stanovená firma. Taková sdílená centra fungují již v zahraničí, například v Nizozemsku. Cílem je omezit vysoké množství společností zajíždějících do center měst.

Ekologické smýšlení přijímá čím dál tím větší část společnosti. Automobilová doprava vždy byla a bude zátěží pro životní prostředí, ale snahou je tuto zátěž co nejvíce snížit. Pro dosažení co nejmenší ekologické stopy je potřeba optimalizovat trasy, k čemuž již dnes pomáhají moderní technologie. Samozřejmostí jsou vozidla splňující emisní normy. Blízkou budoucností a v některých případech i přítomností logistiky ale jsou auta na elektřinu, jejichž nedostatkem je prozatím stále relativně nízká kapacita baterií. Mezi alternativní pohony lze řadit i dnes běžnější CNG. Také v České republice se začínají pro doručování v centrech velkých měst využívat nákladní bicykly, tzv. cargo kola, která mohou plnit více přepravních a logistických úkolů.

Roboty přivádí do skladů trvalý nedostatek pracovních sil i stálý vývoj technologií. Obojí společně přispívá k postupnému nasazování inteligentních zařízení do provozu. „Kromě přístrojů, které jsou schopné autonomně manipulovat s předměty, přesouvat a ukládat je, jsou postupně zaváděny také drony. Jejich využití při samotném doručování je také kvůli nedostatečné legislativě zatím ve vzdálenější budoucnosti, ve skladech je však možné je využívat již nyní, a to například k inventurám,“ upozorňuje Přemysl Lukeš.

Také včerejší sci-fi koncepty automobilů bez řidiče se pomalu stávají realitou a ve velmi blízké budoucnosti se nejspíše budeme stále častěji setkávat s autonomními vozidly, zejména kamiony. Autonomní kamiony bez řidiče už dnes jezdí v Německu mezi Mnichovem a Norimberkem, zatím jako součást konvojů ovládaných řidičem, tzv. platooning.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66535970-logistika-se-meni-pred-ocima-firmy-musi-byt-na-budoucnost-uz-nyni-pripraveny