Logistická společnost Zásilkovna loni rozvezla přes 11 milionů balíků z e-shopů a dalších firem. Nyní svou síť asi 1800 výdejen nabídne pro posílání zásilek i soukromým osobám. Do konce roku se má navíc počet kamenných poboček rozšířit až na 3000.
Ze začátku bude Zásilkovna nabízet doručování mezi fyzickými osobami, tedy C2C, jen v tuzemsku. „V letošním roce chceme službu spustit také na Slovensku a Maďarsku, na začátku roku příštího pak v celé Evropě,“ uvedla Simona Kijonková, zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny.
V rámci rozšiřování služby také plánuje doručování až na adresu příjemců. To by mohlo začít už letos a zajistit jej mají smluvní dopravci. Firma uvažuje i o tom, že by v delším časovém horizontu mohla finální doručení zajišťovat sama, řekl výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák. V současnosti sice provozuje 140 dodávek, ty ale jezdí jen mezi depy a výdejnami.
Zásilky přijaté do režimu C2C mají mít nejdelší stranu dlouhou maximálně 50 cm, součet výšky, šířky a délky nesmí překročit 120 cm a hmotnost 4 kg. Zásilkovna už ale připravuje další verzi služby, která umožní i přepravu větších balíků.
Cena za C2C doručení začíná na 65 korunách, za dobírku je příplatek 19 korun. V ceně je pojištění hodnoty zboží na 300 korun. Maximálně si může zákazník svou zásilku dopojistit do hodnoty 5000 korun, pak si připlatí 50 haléřů za každých 100 korun navíc.
K největším doručovatelům balíkových zásilek v tuzemsku patří Česká pošta, PPL, DPD, Geis, GLS nebo In Time. Na přepravu zásilek mezi fyzickými osobami se ale zaměřuje především státní podnik. Doručení nejmenšího balíku (Balík Na poštu) u něj stojí 109 Kč, může mít ale hmotnost až 30 kilogramů. V případě tzv. doručení do Balíkovny pak stojí přeprava zásilky do hmotnosti 5 kilogramů 54 korun. Balíkovny jsou speciálně označené přepážky na poštách a depech s rychlejším výdejem. Aktuálně jsou na 222 místech.
Letos milion mezi námi
Simona Kijonková počítá s tím, že novou službu s názvem Mezi námi budou využívat hlavně lidé, kteří prodávají použité zboží přes online platformy, a maminky, které si mezi sebou předávají oblečení a další zboží na děti.
Firma očekává, že letos přepraví mezi fyzickými osobami až milion zásilek, které budou tvořit asi šest procent všech přepravených zásilek v její síti. Z předloňských 7,1 milionu a loňských 11,2 milionu by se tak celkové objemy vyšplhaly na zhruba 17 milionů doručených balíků.
Služba Mezi námi je postavená na mobilní aplikaci. Zákazník si ji stáhne a na poprvé zadá své jméno, telefon a e-mail. Při odesílání konkrétní zásilky pak vyplní údaje o odesílateli, vybere cílové výdejní místo, zvolí dodatečné služby, například dobírku, a zaplatí platební kartou online. Zásilka se tak zaeviduje do systému a zákazníkovi se zobrazí identifikační heslo zásilky. Pak už jen stačí zboží zabalit, donést na libovolné podací místo a sdělit obsluze identifikační heslo. Obsluha nalepí na zásilku štítek a od zákazníka si ji převezme. V aplikaci může odesílatel sledovat cestu zásilky nebo si najít svou historii.
Do Ruska a Indie
Zásilkovna má v současnosti vlastní výdejny kromě Česka také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Prostřednictvím smluvních dopravců pak působí i v dalších deseti zemích Evropy. Do konce letošního června ale chce být ve všech zemích unie.
Zároveň připravuje i expanzi mimo Evropu, nejdříve by to mělo být do Ruska a do Indie, uvedl Ondřej Žák. A dodal, že zatímco rozšíření do Ruska bude zaměřené hlavně jako služba pro tuzemské e-shopy, v Indii půjde naopak spíše o zajištění toku indického zboží do Česka.
I kvůli expanzi bude nyní Zásilkovna otevírat své desáté české depo u ruzyňského letiště.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 1/2025





