Logistická firma Mailstep se na začátku 90. let zaměřovala na tehdy rostoucí trh zásilkových obchodů a vydavatelských domů. Její zakladatel, akrobatický letec Jan Rozlivka, později svůj byznys prodal, aby se k upadající firmě před pár lety zase vrátil. Jenže zásilkový obchod mezitím z velké části nahradil on-line prodej, staronový majitel v něm však ucítil novou příležitost. Loni už služby pro e-commerce tvořily asi 40 procent obratu a letos se poměr dále vychyluje v jeho prospěch.
Jak Mailstep postupně rozšiřoval a profesionalizoval své služby, ukázalo se, že více sedí středním a větším e-shopům, zatímco pro menší obchodníky s pouze základním logistickým vybavením a povědomím o oboru je zapojení do "architektury" 3PL firmy náročnější. To chce ale Jan Rozlivka letos začít měnit, a umožnit tak začínajícím on-line prodejcům snadný a méně nákladný přístup k pokročilému řízení logistického řetězce.
Mailstep si proto najímá nové odborníky, kteří mají zkušenosti s nasazováním moderních logistických technologií, a plánuje vytvořit (a příští rok dotáhnout) originální logistický a e-commerce systém s prvky umělé inteligence. Nové softwarové nástroje mají výrazně zefektivnit provoz firmy a zároveň přilákat menší obchodníky. Ti tvoří z celkového počtu asi 47 tisíc on-line obchodů v Česku naprostou většinu. "Přeměňujeme tuto firmu především v technologickou společnost," říká Jan Rozlivka.
120 tis.
Tolik položek je ve skladu Mailstepu. Až se rozjede nová IT služba pro menší e-shopy, mohla by se firma bez robustního logistického systému rychle dostat do potíží.
Automatické linky
Už před lety si fulfillment firma pořídila automatické linky, které umí strojově vkládat do časopisu přílohy, přidat k zásilce menší předmět, zabalit vše do fólie, popsat adresou a ještě vytřídit podle směrovacích čísel. Nejnovější přírůstek z oblasti automatizace se ale už zaměřuje hlavně na e-shopy. Loni do logistického centra v Horních Počernicích na kraji Prahy přibyla robotická linka na balení balíkových zásilek.
CartonWrap od italského výrobce CMC Machinery, který sem dodala česká firma Xertec, vytváří obal pro každé zboží přesně podle jeho rozměrů. Tím se šetří jak materiál, tak prostor v nákladních vozech i náklady na lidskou práci. Tuto technologii používají americké firmy Amazon a Walmart, ale ve střední Evropě je stále ještě ojedinělá. Nyní Mailstep plánuje zapojení robotického ramena, které by místo lidí přesunovalo na balicí linku vychystané zboží. Tato technologie je ale zatím ve fázi vývoje.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později