Za těch pár měsíců, kdy jsem měl tu čest naskočit ke kolegovi Pavlu Tomanovi do tohoto redakčního expresu, jsem začal chápat, jak invenční a mnohdy také hravá a krásná umí logistika být.

Její rozmanitost dokazuje i padesátka realizací přihlášených do soutěže Impuls Logistika, z nichž do finálové části letos postoupilo 23. Ne všechny mohly skončit na stupních vítězů a opravdu nezávidím členům poroty jejich rozhodování. Určitě nebylo snadné.

Na přelomu let 2019 a 2020, kdy jednotlivé společnosti začaly zasílat přihlášky svých realizací, nemohl nikdo tušit, jakým způsobem koronavirus urychlí tendence k automatizaci a robotizaci v logistice. Přesto naše soutěž ukázala, že řada z nich byla vlastně na podobnou situaci v tomto ohledu připravena.

Snad největší konkurence se sešla v kategorii Top logistický projekt. Na obálce časopisu je snímek jedné ze soutěžících realizací, automatické balicí linky CMC CartonWrap, která slouží v provozu skladu logistické společnosti Mailstep v Horních Počernicích.

Všechny vítězné projekty podrobněji představujeme v článku Trendy automatizace a udržitelnosti vítězí, přičemž vaší pozornosti doporučuji i úvodní slovo svého předchůdce a dlouholetého organizátora soutěže Impuls Logistika Radka Novotného(jeho další články můžete pravidelně číst v týdeníku Ekonom).

Soutěž Impuls Logistika se vine i dalšími stránkami, ať již jde o popis aktuálního vývoje ve start-upu Liftago, který byl původně zaměřen na přepravu osob a nyní se přesouvá do role balíkového přepravce, nebo o reportáž z hubu společnosti Gefco, jež rozšiřuje služby poskytované klientům nejen z oblasti automobilové výroby.

Trendy související s digitalizací a robotizací jsou tématem i dalších dvou. Výkonný ředitel společnosti Sigfox ČR Jan Soukal popisuje, jak funguje monitoring železničních vozidel za pomoci čidel napojených na globální síť, v jakých dalších nejen logistických oblastech nachází tato technologie uplatnění. V rozhovoru jsme se tak dostali i na půdu Jaderné elektrárny Temelín.

A na příkladu slovenského internetového obchodu Dedoles je vidět, kdy už rozvíjejícímu se projektu nestačí prosté rozšiřování skladových ploch a přijímání nových pracovníků. Aby zvládli nápor objednávek, museli výrazně rozšířit svůj původní digitální ekosystém.

Související