Česko-americký start-up ShipMonk poskytující fulfillment, jednu z aktuálně nejvytíženějších služeb v e-commerce, vstupuje do klíčové sezóny roku. Ve své domovské Floridě otevírá další sklady a navyšuje kapacity, aby vyhověl extrémní poptávce konce roku podpořené letošní výjimečnou situací. V současnosti ShipMonk očekává až 300procentní nárůst objednávek, zpracovávat jich bude až 80 tisíc denně. Zvládnutí amerického peaku ve skladech přitom bude mít po technologické stránce na starosti vývojářský tým sídlící v Praze, který se od léta rozrostl o třetinu a bude pro zvládnutí sezóny v USA klíčový.
„Nadcházející období je pro hráče v ecommerce stěžejní částí roku co do tržeb i kapacit. Celý letošní rok jsme pod obrovským náporem a neustále rozšiřujeme kapacity, jak skladové tak personální. Aktuálně jsme na jejich hraně, proto jsme významně navýšili kapacitu našich skladů a masivně investovali do jejich automatizace. Celkově se jednalo o vyšší jednotky milionů dolarů. Přímo ve skladech v USA teď pracuje i třetina našeho IT týmu,“ říká Jan Bednář, zakladatel ShipMonku. „V průběhu léta jsme v Karlíně otevřeli nové kanceláře, kde pracuje náš Research and Development tým zaměřený na zvyšování automatizace a efektivity našich skladů. Záběr týmu je opravdu široký,“ říká s tím, že pražský tým se realizuje hlavně v oblastech automatizovaného řízení skladů, data science a datových platforem.
Provoz logistické společnosti ShipMonk
Český technologický tým je pro americký byznys stěžejní. Během nákupních akcí jako jsou Black Friday, Cyber Monday (jde o pondělek po oslavách Díkůvzdání v USA; termín "kybernetické pondělí" označuje slevové akce, které jsou dostupné pouze on-line) a Vánoc obecně roste podle Bednáře obvykle objem objednávek až desetinásobně, letos bude nápor na e-shopy ještě mnohem vyšší. Český tým je proto na obou kontinentech připraven poskytnout podporu ve všech časových pásmech a vylepšovat software i za chodu.
„Právě tým v Praze je zodpovědný za algoritmy, které v USA řídí sklad. Díky nim letos očekáváme, že počet odbavených objednávek za hodinu zvýšíme minimálně o 30 procent,” dodává Jan Bednář.
Ačkoliv je oblast e-commerce jednou z mála, která z nastalé situace benefituje, přesun velké části zákazníků do on-line objednávek místo nákupů v kamenných obchodech může pro mnohé hráče znamenat velký problém. Už v létě ShipMonk u dopravců sledoval zpoždění pět až deset dnů, které se stále zvyšuje. Problém má i nákladní letecká přeprava. Infrastruktura přepravců je projektována tak, aby zvládla dvoj- až trojnásobné výkyvy během svátků po dobu několika týdnů, ale už ne po dobu mnoha měsíců, či v průběhu celého roku. ShipMonk tak poprvé v historii zažívá stopku od přepravců na balíčky, které jim může předat. Prioritně na to musel reagovat výrazným rozšířením portfolia svých dopravců.
Jak funguje floridský sklad ShipMonku
„Ačkoliv situace není jednoduchá, z naší perspektivy jsme na tom oproti jiným stále dobře. S ohledem na náš strmý meziroční růst o 100 procent jsme totiž proaktivně navýšili kapacity na provoz tak, abychom byli schopni jej zvládat po další jeden až dva roky. Díky tomu jsme byli v předkovidové době na 30 až 50 procent kapacit, což znamená, že i při trojnásobném nárůstu jsme schopni situaci zvládnout,” říká Jan Bednář.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.