Na dopady covidu-19 a na trendy, jež hýbou logistikou v současnosti a ovlivní její nejbližší budoucnost, byl zaměřen průzkum mezi 123 českými manažery, který ve druhém pololetí uskutečnil ve spolupráci s agenturou Ipsos logistický spolek SKLAD sdružující řadu firem z oboru. Jeho výsledky potvrzují, že mantrou napříč obory je co možná nejrychlejší doručování zákazníkovi. Mentalita "chci to teď" je podle výkonné manažerky spolku SKLAD Petry Troblové všudypřítomná.

Rostoucí spotřeba zákazníků spolu s tlakem na doručení zboží v co nejkratším časovém intervalu klade na logistiku velké nároky. Vyšší poptávka znamená vyšší objem expedice, a tím pádem také vyšší nároky na skladovací prostory a jejich vybavení, řízení procesů, bezpečnost práce i lidské zdroje.

Jedním ze způsobů, jak udržet tempo s rychle se vyvíjejícími trendy, jsou investice do technologií a rozvoj automatizace logistických procesů. Pro firmy je ovšem klíčová rychlá návratnost investic v řádu maximálně několika let.

Infografika: Mentalita "chci to teď" a vysoká cena lidské práce podporují rozvoj automatizace. S ní porostou i nároky na logistiky

S automatizací skladů počítá v horizontu pěti let drtivá většina oslovených logistiků. Novými technologiemi, jako jsou mobilní tiskárny a ruční skenery, vybavuje pracovníky už nyní 70 procent firem. Investice do technologií a automatizace logistiky podpořila také nízká nezaměstnanost, která během uplynulých let v Česku vyšroubovala podle autorů průzkumu cenu lidské práce vysoko. Odborníci se ovšem shodují, že sebelepší systém řízení kvalitní personál nenahradí.

"Nasazení nové technologie a vyššího stupně automatizace s sebou vždy nese interní poptávku po vyšší kvalifikaci personálu," upozorňuje prezident Logistické akademie Jaroslav Bazala. Podle něj jde nejen o vlastní zvládnutí dané technologie, ale především o plné využití její funkce.

"Součástí vyšší kvalifikace logistiků je také řešení krizových situací při poruchách, které se nevyhnou ani těm sebemodernějším technickým zařízením," dodává Jaroslav Bazala.

Česká logistika se stále více zaměřuje na ekologii, snaží se být zelená. Firmy se snaží být odpovědné a zároveň vydělávat, přitom ale narážejí na omezení. "Podle oslovených expertů stále neexistuje vlakové spojení z Prahy do Ostravy, které by zboží dovezlo včas a spolehlivě," říká Barbara Hrabalová z agentury Ipsos.

Související